A V motor a belső égésű motorok gyakori fajtája. A hengerek és a dugattyúk nem csak egy, hanem két különálló sorban helyezkednek el, és a főtengelyre nézve szöget zárnak be egymással, mely szög nagyságából adódóan leginkább egy V-re hasonlít. A V formáció egyaránt csökkenti a motor hosszát, magasságát és súlyát is egy azonos hengerszámú soros motorral szemben.
Egy kis történelem
1896-ban Karl Benz szabadalmaztatta az első belső égésű motort horizontálisan ellentétes irányba dolgozó dugattyúkkal, azaz a két dugattyú egymással 180°-os szöget zárt be. Érdekessége az volt, hogy egy forgattyúcsapra két hajtórúd csatlakozott. Nem tévesztendő össze a boxermotorokkal, ahol ugyan a szomszédos hengerek 180 fokkal el vannak forgatva, viszont minden henger egy-egy forgattyúcsapon osztozik. Másrészt néhány V ikermotor a megszokottól eltérően két forgattyúcsappal rendelkezik.
A V motorok szögét a dugattyúk száma határozza meg. A szögtől függ mind a munkavégző képesség, mind a stabilitás. Nagyon kis szög esetén a V motor kombinálja a saját, és a soros motor előnyeit és hátrányait egyaránt. Ezt a koncepciót eredetileg a Lancia alkalmazta, napjainkban a Volkswagen-csoport termékeiben találkozhatunk hasonlóval.

V motor alapvetoő probléma
A tömegkiegyenlítés a motorok alapvető problémája, különösen kis hengerszám esetén. A mozgó tömegek ellensúlyokkal teljes egészében kiegyenlíthetők. V6-os, vagy annál nagyobb motoroknál a tömegkiegyenlítése nem szokott problémát okozni, mivel a mozgó tömegek egymással szemben is fejtenek ki tömegerőt.
V motor kiegyensúlyozása
A legtöbb V motor rendkívül jól kiegyensúlyozott és járásuk sima, viszont vannak olyanok is, melyek járása nem simább, mint a velük azonos hengerszámú soros motoroké. A V10-es és a V8-as motorok esetén a kiegyensúlyozást a főtengelyen elhelyezett ellensúllyal oldják meg. A V12-es motor valójában két soros 6-hengeres motor kombinációjaként is felfogható. Ennek a motornak a legjobb a tömegkiegyenlítése a többi V-motorral szemben. A V2, V4, V6, V8, és V10, V12, V16 fokozott vibrációt mutat, és gyakran igényel balansz tengelyt.
V motor tipusai:
Gyakran, szinte mindig így jelölik a V motorokat: “V*” Ahol a * a hengerek számát jelöli.
- V2 KTM, Suzuki SV, Chopperek jellemzően.
- V3 Egyedül a Honda MVX250F alkalmazta ezt a megoldást.
- V4
- V5
- V6
- V8
- V10
- V12
- V16
- V18 Liebherr T 282B Cummins”QSK 78″ 78L/3500PS motor
- V20
- V24
Egy gondolat a “V motor”