Hogyan válassz első motort magadnak
Suzuki SV650S |
Egy leendő notorosnak vagy kezdő motorosnak ez mindig is egy nehéz kérdés lesz elösször.
Ez is tetszik, az is tetszik…
Havernak ilyen van mentem vele baromi jó volt…
Én magam is sok hibába beleestem, és hosszú évek alatt tapasztaltam ki, hogy milyen szempontok a lényegesek. Pár sorban bemutatom,hogy milyen motortipusok vannak, hogy mi az ideális kezdő motor, hogy megelőzhesd az egykori hibáimat.
Elösször is, amit le kell tisztáznod magadban,hogy melyik Stílushoz húz a szíved
Melyik legyen? |
Rengeteg fajta és típus létezik, mindegyiknek a kipróbálása már- már lehetetlen.
Sport motorok:
Az álom motor GSX-R |
Egy ikonikus motor, Repsol Honda |
Túra motorok:
V-Strom |
Chopper, Cruiser:
Naked:
Jah nem, ez egy másik Naked |
MT10 |
Yamaha |
KTM |
- Majd óvatosan megyek… (nem fogsz)
- Minek vegyek kicsit, hogy ha utána úgyis eladnám?
- Megvan a jogsim rá, képes vagyok vezetni… (Nem, nem vagy, ha csak nem Marc Márquez leszármazottja vagy)
Hogyan válassz első motort?
A valóság az, hogy egy kezdő de sokszor még egy már pár év tapasztalattal rendelkező motorost is nagyon meg tudnak lepni ezek a gépek.
Egy rendes 1.000 ccm motoron már a gázkart ha miliméterekkel!!! elforgatod le is reagálják, nem torpannak meg, nem várnak, nem fokozatosan, egyből lereagálja a motor.
Nah most ugyan ezeken a motorokon, hogy ha ,,CSAK” centiket mozdítasz a gázkaron hihetetlen erővel képesek megindulni. És meg is indulnak….
Általában, nem az egyenes szakaszokon van a probléma, arra bárki képes,hogy egy 3 kilométer hosszú szakaszon oda rántsa neki, majd fékezzen egyet. A gond a technikásabb útszakaszokon keletkezik, a váratlan helyzetekben. A fizikát nem lehet megeröszakolni.
Tudni kell ezekről a motorokról,hogy egyáltalán nem kell a KRESZ szabályokat megszegni ahhoz,hogy egy kanyart kiegyenesítsen az ember, vagy esetleg elkottázza…
Kezdőként a legfőbb probléma, hogy a motoros nincs tisztában a motor erejével, képességeivel,hogy mi történik, hogy ha kanyarban gázt ad, mi történik,hogy ha behúzza az első, vagy a hátsó féket, de még az első és hátsó fékhasználatot is máshogyan reagálja le a motor, hiszen amíg az első féknek kanyarban van egy felegyenrsitő hatása, mert a fékezés hatására a súlypont előre kerül, az első teleszkópok összeülnek, és még, hogy ha csak minimálisan is, de változik a villaszög.
Ennek a folyamatnak a hatására ha kanyarban első féket használ a motoros azonnal felegyenesedik a motor és egy másodperc alatt vagy a szemközti sávban vagy az árokban találja magát a motoros.
Míg a hátsó fék használata pont az ellenkezőjét eredményezi, nem egyenesedik fel a motor, stabilizálja a kanyarban a vasat, és kellő mértékű fékezés mellett a kanyar ívet lehet szűkíteni vele.
Ez nem ,, csak” nagy/ nagyobb tempónál érvényes, gondolj vissza a rutinpályán ahogy a 8-ast, vagy az egy ívű megfordulást csináltad. Feltéve ha csináltad, és van jogsid… Ha nincs, az ár baj (nekem legalábbis), ez mindenkinek az egyéni döntése.
Amit sokszor kevernek a motorosok…
Centrifugális vagy centripetális erők
Ki kell hangsúlyozni, hogy a centripetális és a centrifugális erők lényegesen különböző vonatkoztatásban hatnak. A tehetetlenségi rendszerben csak a centripetális erő létezik, míg a nem-inerciális rendszerben, csak a centrifugális erő. Nem történhet meg az, hogy egy rendszerben mindkét erő ugyan abban a rendszerben létezik. Ezért a centripetális és a centrifugális erők nem semmisíthetik meg egymást.
A centripetális és a centrifugális erő. A centripetális és a centrifugális erők más-más eredetűek.
A centripetális erő reális erő (a testek kölcsönhatásaként jön létre), míg a centrifugális erő, mint minden más inerciális erő nem reális (fiktív) abban az értelemben, hogy nem a más testek hatásaként jön létre, de effektusai (hatásai) reálisak (kézzel foghatóak).
Ezt igazolja a centrifugális erő hatásait alkalmazó sokszámú példa. A centrifugális szeparátorokat a különböző tömegű részecskék szétválasztására használják (elválasszák az iszapot a víztől, kiválasszák a sókat a vízből, a zsírokat a tejből, a vér összetevőit, stb.) A mosógép működése is a centrifugális erő alkalmazásának elvén alapul.
Ne vigyük túlzásba a fizikát
Nah de elég a fizikából, bár érdemes tisztában lenni vele. Gondolj bele, képzeld el, hogy egy bicikli kerekét egy botra, vagy láncra helyezel és megpörgeted. Míg merőlegesen áll, könnyű tartani, mihelyst elkezded dönteni egyre nehezebb, és nehezebb lesz. Minnél nehezebb a bicikli kerék, vagy esetleg kicseréled motor, kerekére aminek jóval nagyobb a súlya, máris jóval nehezebb lesz kimozdítani ugyan azt a forgó kereket…
Lényegében ez az ami minket érint, hiszen egy motor merőleges egyenes futásából,hogy ki tudjuk mozdítani a motort, azaz megdöntsük, nagyon nem mindegy, hogy milyen, és mekkora tömegű forgó részek vannak rajta. Hiszen minden egyes ilyen erő összeadódik, még a féktárcsák tömege, lendkerék, főtengely stb stb mind mind összeadódik.
Pontosan ezért van az, hogy egy nehezebb, nagyobb köbcentis motorral nehezebb kanyarodni… Feltéve ha csak nem ismered a helyes technikákat, mint például a tudatos ellenkormányzás. De kezdetekben senki sem ismeri, én sem ismertem.
Ezen csak az tud változtatni,hogy ha sok-sok gyakorlás után rutint szerez az ember.
Menni menni és menni.
És szépen ahogy jönnek a kilométerek úgy jön a tudás is majd.
Nagyon sokat tud segíteni a rutin és a tudás megszerzésében, egy- egy vezetéstechnikai tréning. Egy tréning felér egy, vagy pár év motoros szezonban megszerzett tudással.
A legjobb vezetéstechnikai tréningek:
- Dodor, kanyarképzés
- Safety-Hungary – Honda Motorkerékpár Vezetéstechnikai Képzés
- FULLCONTROL Vezetéstechnikai Tréning
- Red Ride
- Húzd a gázt
- Driving camp
- Vezetéstechnikai centrum
- Rili Club
Ezek közül is első sorban Dodor és Oncsik Zoli (Húzd a gázt) ill. Safety Hungary neveket említeném meg első sorban.
Létezik kifejezetten pályamotorozásra is vezetéstechnikai tréning.
- Lövey Ádám ,,Motoros jógi ” személyében
Akit szintén jó szívvel tudok ajánlani.
Hogyha megvan, hogy melyik stílust kedveled
Pontosabban, hogy melyik az ideális stílus, mert hiába szereti az ember a Sport motorokat,hogy ha pár kilométer után fáj a derekad, nem tudod tartani magad, vagy esetleg olyan testi adottságod van, akár egy műtét miatt, ami nem teszi lehetővé pl a lábad behajlitását, vad a csuklód szokatlan helyzetben tartását, akkor célszerű inkább valami kényelmesebb motort vagy kategóriát választani.
Mindenképp érdemes a vásárlás előtt több féle márkát és több féle típust is kipróbálni, hogy melyik az ami tetszik, melyik kényelmes, melyikről ér le a lábad rendesen, hiszen más más magasságú motorokat gyártanak, még kategórián bellül is, illetve sok motornak már állítható a magassága.
Fontos, hogy leérjen a lábad |
Mindenképp érdemes megfontolni, hogy milyen henger elrendezésű motort szeretnél.
- Soros 4 hengeres, Sor 4
- V2
- V4
- Boxer
- Soros 6 hengeres, Sor 6
Vannak akik tökéletesen, nem kis tempóval tudnak motorozni pl. Sor 4-el, de V2 az, már sehogy sem fekszik nekik.
Egy- egy henger elrendezésű motor, pl ki is zárhat sok másik kategóriát, hiszen hiába szeretnél Suzukit,hogy ha boxer blokk jön be neked, akkor valószínűleg a BMW lesz a neked való.
Ezek után szűkitheted a kört, hogy mennyi pénzed van rá, a motor megvásárlása egy dolog, de jóval nagyobb fenntartási költsége lehet, mint egy autónak. Az alkatrész árak, azok ugyan akkorák, vagy nagyobbak mint egy autó esetében, igaz attól függ, hogy milyen autót veszünk alapul, hiszen egy Ferrari esetében ez nem áll fenn.
A régebbi pl 15-20 éves motoroknál könnyen előfordulhat, hogy egyszerűen nem kapni hozzájuk alkatrészt.
Írd meg a saját cikked, storyd
Nézd meg Facebook oldalunkat
Nem, nem és határozottan nem. Egy 1.000 ccm-es motor sokkal de sokkal nagyobb tudást igényel, mint amit az iskolákban átadnak. Még egy rutinos 600-as kategóriában otthonosan mozgó motorosnak is fel kell nőni, egy ezres motorhoz. Kezdőként egy egy ,,kisebb” kategória sokkal nagyobb élményt fog nyújtani, mint amit egy ezres nyujthatna.
Nincs erre szabványosított típus. Sok mindentől függ, többek között a felhasználási igényektől, hogy milyen stílust kedvelsz, és a te saját méreteidtől is.
2 thoughts on “Hogyan válassz első motort magadnak”