Hogyan válassz első motort magadnak

 Hogyan válassz első motort magadnak

Suzuki SV tankja látható a kép alsó részén kék szinben, a felső részén a műszerfal és a plexi
Suzuki SV650S

Egy leendő notorosnak vagy kezdő motorosnak ez mindig is egy nehéz kérdés lesz elösször.
Ez is tetszik,  az is tetszik…
Havernak ilyen van mentem vele baromi jó volt…

Én magam is sok hibába beleestem, és hosszú évek alatt tapasztaltam ki, hogy milyen szempontok a lényegesek. Pár sorban bemutatom,hogy  milyen motortipusok vannak, hogy mi az ideális kezdő motor, hogy megelőzhesd az egykori hibáimat.

Elösször is,  amit le kell tisztáznod  magadban,hogy  melyik  Stílushoz húz a szíved

Sportmotorok egy parkolóban egymás mellett.
Melyik legyen?

Rengeteg fajta és típus létezik, mindegyiknek a kipróbálása már- már lehetetlen.

 

Sport motorok:

Sportmotorokat alapvetően, ahogy a neve is sugallja sportos közlekésre fejlesztik a mérnökök. Itt nem kifejezetten a kényelem, inkább a felhasználási jelleg van szem előtt tartva. Megtalálhatóak a gyártók palettái között kisebb teljesítményű sportmotorok is, hogy a lépcsőket végig járhassuk ill. a kisebb kategóriás jogosítvánnyal rendelkező motorosok, mint pl. A1, A2, sőt még segédmotoros kategóriában is élvezhetik a motorosok ezt a kategóriát Egy Európai jogszabály 300 km/h-ra korlátozza a végsebességet, amit a gyártók többnyire be is tartanak, ez az oka annak, hogy 299 km/h- nál nem mennek többet a leszabályzás miatt.
Suzuki Gsx-r kék színben jobb oldalról
Az álom motor GSX-R
 
Kawasaki Ninja Zöld szinben jobb oldalról
Kawasaki
Repsol Honda jobb oldalról
Egy ikonikus motor,  Repsol Honda
 
 

Túra motorok:

Jellemzően túrázásra tervezik a gyártok fejlesztőmérnöknökei teljesen más felhasználói igényeket kielégítve tervezik meg a futóművet a teljesítményt és a fékrendszert. Az ülés magasságuk magasabb szélesebb a kormányuk, inkább a kényelemre fektetik a hangsúlyt. Természetesen a túra motorok között is megtalálható minden kategóriának megfelelően, a kisebb köbcenti és teljesítménytől teljesen a korlátlan kategóriáig széles választékban. Szinte kivétel nélkül némileg gyengébb teljesítményűek mint a sportmotor társaik de ez nem azt jelenti, hogy gyenge motorok lennének.
Bmw Túra motor
V-Strom jobb oldala
V-Strom
 

 

Chopper, Cruiser:

Talán ez az a kategória amit abszolút nem kell bemutatni már mindenki jól ismerheti a Mayan’s vagy Sons of Anarchy sorozatokból.
Ez a kategória az 1950-es években kezdte meg a hódítását Amerikából sokkal nagyobb villasszőggel rendelkezik ennek köszönhetően az egyenes futása is jobb, hiszen a nagy villaszögű motorkerékpárok idézőjelesen nehezebben kanyarodnak ugyanakkor jobb egyenes futással rendelkeznek, míg a kis villaszögű motorok sokkal könnyebben kanyarodnak de rosszabb egyenes futással rendelkeznek. Ezeknek a motoroknak plexi hiánya miatt sokkal rosszabb a szélvédelme motorost sokkal nagyobb menetszél éri.
 
 
Chopper jobb oldala narancsárga szinben
Egy jellegzetes chopper fekete színben jobb oldalról
 

 

Naked:

Talán nevezhetnénk úgy is, mint a legjobb kezdő motor.
Ezek között is megtalálható A1, A2, és korlátlan A kategóriához igazodó teljesítmény. Nem rendelkeznek oldal idomokkal. A kormány nem is magas, de nem is alacsony, nem belehajolós mint egy sportmotoré. Egyenes testtartéssal kényelmes, ugyanakkor a menetszél védelme nem a legjobb,  a végsebességüknek nem is a teljesítményük, hanem inkább a motorost erő menetszél szab határt, hiszen kb. 180 km/h felett már jelentősen érezhető a menetszél.
Könnyű az irányithatóságuk és a jó fékrendszerük miatt ideális kezdő motor.
 
Naked de nem motor hátulról
Jah nem, ez egy másik Naked
Yamaha MT 10 Szemből fekete színben fehér háttér
MT10
Yamaha Naked motor kék szinben féloldalasan
Yamaha
KTM Duke V2 Fehér színben oldalról
KTM
 
 
Ha megvan a stílus, akkor már szűkül a kör.
Első motornak semmi esetre sem szabad nagy köbcentis, nagy teljesítményt választani.  Igen, tudom….
  • Majd óvatosan megyek… (nem fogsz)
  • Minek vegyek kicsit, hogy ha utána úgyis eladnám?
  • Megvan a jogsim rá,  képes vagyok vezetni… (Nem,  nem vagy,  ha csak nem Marc Márquez leszármazottja vagy)

Hogyan válassz első motort?

A valóság az, hogy  egy kezdő de sokszor még egy már pár év tapasztalattal rendelkező motorost is nagyon  meg tudnak lepni ezek a gépek.

Egy rendes 1.000 ccm motoron már a gázkart ha miliméterekkel!!! elforgatod  le is reagálják, nem torpannak meg, nem várnak, nem fokozatosan, egyből lereagálja a motor.

Nah most ugyan ezeken a motorokon, hogy ha ,,CSAK” centiket mozdítasz a gázkaron hihetetlen erővel képesek megindulni. És meg is indulnak….

Általában, nem az egyenes szakaszokon van a probléma, arra bárki képes,hogy egy 3 kilométer hosszú szakaszon oda rántsa neki, majd fékezzen egyet.  A gond a technikásabb útszakaszokon keletkezik, a váratlan helyzetekben. A fizikát nem lehet megeröszakolni.

 

Tudni kell ezekről a motorokról,hogy egyáltalán nem kell a KRESZ szabályokat megszegni ahhoz,hogy egy kanyart kiegyenesítsen az ember, vagy esetleg elkottázza…

Kezdőként a legfőbb probléma, hogy a motoros nincs tisztában a motor erejével, képességeivel,hogy  mi történik, hogy ha  kanyarban gázt ad, mi történik,hogy ha  behúzza az első, vagy a hátsó féket, de még az első és hátsó fékhasználatot is máshogyan reagálja le a motor, hiszen amíg az első féknek kanyarban van egy felegyenrsitő hatása, mert a fékezés hatására a súlypont előre kerül, az első teleszkópok összeülnek,  és még, hogy ha csak minimálisan is, de változik a villaszög.

Ennek a folyamatnak a hatására ha kanyarban első féket használ a motoros azonnal felegyenesedik a motor és egy másodperc alatt vagy a szemközti sávban vagy az árokban találja magát a motoros.

Míg a hátsó fék használata pont az ellenkezőjét eredményezi, nem egyenesedik fel a motor, stabilizálja a kanyarban a vasat, és kellő mértékű fékezés mellett a kanyar ívet lehet szűkíteni vele.

Ez nem ,, csak” nagy/ nagyobb tempónál érvényes, gondolj vissza a rutinpályán ahogy a 8-ast, vagy az egy ívű megfordulást csináltad. Feltéve ha csináltad, és van jogsid… Ha nincs,  az ár baj (nekem legalábbis),  ez mindenkinek az egyéni döntése.

Amit sokszor kevernek a motorosok…

Centrifugális vagy centripetális erők

 

Ki kell hangsúlyozni, hogy a centripetális és a centrifugális erők lényegesen különböző vonatkoztatásban hatnak. A tehetetlenségi rendszerben csak a centripetális erő létezik, míg a nem-inerciális rendszerben, csak a centrifugális erő. Nem történhet meg az, hogy egy rendszerben mindkét erő ugyan abban a rendszerben létezik. Ezért a centripetális és a centrifugális erők nem semmisíthetik meg egymást.

 
Centrifugális és centripetális erők között különbség ábrázolása. Egy asztal aminek a teteje forog és van rajta áll egy ember a szélén. Azt mutatja be, hogy centrifugális erő, hogyan hat a testekre

A centripetális és a centrifugális erő. A centripetális és a centrifugális erők más-más eredetűek.

 A centripetális erő reális erő (a testek kölcsönhatásaként jön létre), míg a centrifugális erő, mint minden más inerciális erő nem reális (fiktív) abban az értelemben, hogy nem a más testek hatásaként jön létre, de effektusai (hatásai) reálisak (kézzel foghatóak).

Ezt igazolja a centrifugális erő hatásait alkalmazó sokszámú példa. A centrifugális szeparátorokat a különböző tömegű részecskék szétválasztására használják (elválasszák az iszapot a víztől, kiválasszák a sókat a vízből, a zsírokat a tejből, a vér összetevőit, stb.) A mosógép működése is a centrifugális erő alkalmazásának elvén alapul.

Ne vigyük túlzásba a fizikát

Nah de elég a fizikából, bár érdemes tisztában lenni vele. Gondolj bele, képzeld el, hogy egy bicikli kerekét egy botra, vagy láncra helyezel és megpörgeted. Míg merőlegesen áll,  könnyű tartani,  mihelyst elkezded dönteni egyre nehezebb, és nehezebb lesz. Minnél nehezebb a bicikli kerék, vagy esetleg kicseréled motor, kerekére aminek jóval nagyobb a súlya,  máris jóval nehezebb lesz kimozdítani ugyan azt a forgó kereket…

Lényegében ez az ami minket érint, hiszen egy motor merőleges egyenes futásából,hogy  ki tudjuk mozdítani a motort, azaz megdöntsük, nagyon nem mindegy, hogy  milyen, és mekkora tömegű forgó részek vannak rajta. Hiszen minden egyes ilyen erő összeadódik, még a  féktárcsák tömege, lendkerék, főtengely stb stb mind mind összeadódik.

 

Pontosan ezért van az, hogy egy nehezebb, nagyobb köbcentis motorral nehezebb kanyarodni… Feltéve ha csak nem ismered a helyes technikákat, mint például  a tudatos ellenkormányzás. De kezdetekben senki sem ismeri, én sem ismertem.

 

Ezen  csak az tud változtatni,hogy ha  sok-sok gyakorlás után rutint szerez az ember.

Menni menni és menni. 

És szépen ahogy jönnek a kilométerek úgy jön a tudás is majd.

Nagyon sokat tud segíteni a rutin és a tudás megszerzésében, egy- egy vezetéstechnikai  tréning.  Egy tréning felér  egy, vagy pár év motoros szezonban megszerzett tudással.

A legjobb vezetéstechnikai tréningek:

  • Dodor, kanyarképzés
  • Safety-Hungary – Honda Motorkerékpár Vezetéstechnikai Képzés
  • FULLCONTROL Vezetéstechnikai Tréning
  • Red Ride
  • Húzd a gázt
  • Driving camp
  • Vezetéstechnikai centrum
  • Rili Club

Ezek közül is első sorban Dodor és Oncsik Zoli (Húzd a gázt)  ill. Safety Hungary neveket említeném meg első sorban.

Létezik kifejezetten pályamotorozásra is vezetéstechnikai tréning.

  • Lövey Ádám ,,Motoros jógi ” személyében

Akit szintén jó szívvel tudok ajánlani.

 

Hogyha megvan, hogy  melyik stílust kedveled

 

Pontosabban, hogy melyik az ideális stílus, mert hiába szereti az ember a Sport motorokat,hogy ha pár kilométer után fáj a derekad, nem tudod tartani magad, vagy esetleg olyan testi adottságod van, akár egy műtét miatt,  ami nem teszi lehetővé pl a lábad behajlitását, vad a csuklód szokatlan helyzetben tartását, akkor célszerű inkább valami kényelmesebb motort vagy kategóriát választani.

 

Mindenképp érdemes a vásárlás előtt több féle márkát és több féle típust is kipróbálni,  hogy melyik az ami tetszik, melyik kényelmes, melyikről ér le a lábad rendesen, hiszen más más magasságú motorokat gyártanak, még kategórián bellül is,  illetve sok motornak már állítható a magassága.

Két motoros az egyiknek leér mond a két lába a másiknak csak az egyik lábujhegyen. Azt mutatja be ami a szövegben is olvasható,hogy miért fontos, hogy a motorisnqj leérjen a lába
Fontos, hogy leérjen a lábad
 

Mindenképp érdemes megfontolni, hogy  milyen henger elrendezésű motort szeretnél.

  • Soros 4 hengeres, Sor 4
  • V2
  • V4
  • Boxer
  • Soros 6 hengeres, Sor 6

Vannak akik tökéletesen, nem kis tempóval tudnak motorozni pl. Sor 4-el, de V2 az, már sehogy sem fekszik nekik.

Egy- egy henger elrendezésű motor,  pl ki is zárhat  sok másik kategóriát, hiszen hiába szeretnél Suzukit,hogy ha  boxer blokk jön be neked, akkor valószínűleg a BMW lesz a neked való.

 

Ezek után szűkitheted a kört, hogy mennyi pénzed van rá,  a motor megvásárlása egy dolog, de jóval nagyobb fenntartási költsége lehet, mint egy autónak. Az alkatrész árak, azok ugyan akkorák, vagy nagyobbak mint egy autó esetében,  igaz attól függ, hogy milyen autót veszünk alapul, hiszen egy Ferrari esetében ez nem áll fenn.

A régebbi pl 15-20 éves motoroknál könnyen előfordulhat, hogy  egyszerűen nem kapni hozzájuk alkatrészt.

Írd meg a saját cikked, storyd

Nézd meg Facebook oldalunkat 

Nem,  nem és határozottan nem.  Egy 1.000 ccm-es motor sokkal de sokkal nagyobb tudást igényel, mint amit az iskolákban átadnak. Még egy rutinos 600-as kategóriában otthonosan mozgó motorosnak is fel kell nőni,  egy ezres motorhoz. Kezdőként egy egy ,,kisebb” kategória sokkal nagyobb élményt fog nyújtani, mint amit egy ezres nyujthatna.

Nincs erre szabványosított típus. Sok mindentől függ, többek között a felhasználási igényektől, hogy  milyen stílust kedvelsz, és a te saját méreteidtől is. 

2 thoughts on “Hogyan válassz első motort magadnak”

Vélemény, hozzászólás?