Külföldön bevont jogosítvány? Új szabályok érkeznek a külföldön bevont jogosítványokra. Az Európai Unió újabb lépést tesz a közúti biztonság fokozása érdekében: a súlyos közlekedési szabálysértéseket elkövető sofőröket a jövőben nemcsak abban az országban tilthatják el a vezetéstől, ahol a szabályszegést elkövették, hanem az egész EU területén is.
Mindenhol érvényes vezetési tilalom.
Az Európai Parlament és a tagállamok képviselői egy ideiglenes megállapodásban rögzítették, hogy a jövőben az uniós állampolgárokat közlekedési szabályszegéseikért egységesen vonják felelősségre. Jelenleg, ha egy sofőr például Franciaországban veszélyesen száguldozik, de a jogosítványát Németországban szerezte, akkor a vezetési tilalom kizárólag Franciaországban érvényes. Az új szabályok szerint viszont a kibocsátó ország is köteles lenne elismerni és végrehajtani a vezetési tilalmat, amely így az egész EU-ra kiterjedne.
Gyorshajtás és ittas vezetés? Milyen szabályszegések esnek a szigorítás alá?
A rendelet elsősorban a legsúlyosabb közlekedési jogsértésekre fókuszál, például:
- Ittas vagy bódult állapotban történő vezetés.
- Extrém gyorshajtás.
- Halálos kimenetelű balesetek okozása.
A szankció akkor lép életbe, ha a szabályszegés helye szerinti ország legalább három hónapos vezetési tilalmat szab ki, és az elkövető már minden jogorvoslati lehetőséget kimerített.
Szigorúbb szabályok a kezdő sofőrök számára.
A tervek szerint az új intézkedések a friss jogosítvánnyal rendelkező vezetőkre is nagyobb felelősséget rónak. A kezdő sofőrök esetében az olyan szabályszegések, mint az alkoholfogyasztás vagy a drogos befolyásoltság alatti vezetés, súlyosabb szankciókat vonhatnak maguk után. Az EU célja ezzel az, hogy a fiatal vezetők felelősségteljesebb közlekedési szokásokat alakítsanak ki, és ezzel csökkentsék a balesetek kockázatát.
Mikor léphet életbe a rendelet?
Bár az ideiglenes megállapodás már megszületett, azt még hivatalosan jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak. Ha elfogadják, az új szabályok jelentős változásokat hozhatnak a közlekedésbiztonság terén. Egy egységesebb, szigorúbb uniós rendszert teremthetnek a szabályszegők felelősségre vonására.
Az intézkedések egyértelmű üzenetet küldenek. Az EU nem tolerálja a felelőtlen vezetést, és mindent megtesz a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
Teljesen jogosan vetődik fel a kérdés a bevont jogosítvány terén, hogy mennyire lesz ez a jogszabály korrekt? Hiszen egyes országokban bevont jogosítvány az eredménye egy- egy közlekedési szabálysértésnek míg máshol ugyan azért csak csekket kapunk.