Külföldön ha elvették a jogsit sehol se vezethetek? Az attól függ, hogy ahol elvették, abban az országban állitották-e ki a jogosítványodat. Ha pl. Magyarországon vizsgáztál le, és magyar a jogsid de a németeknél veszik el, akkor csak Németországban nem vezethetsz. Ezen szeretne az Európai Unió változtatni. Új szabályok érkezhetnek a külföldön bevont jogosítványokra. Az EU újabb szabályokat akár megalkotni a közúti biztonság fokozása érdekében: A súlyosabbnak mondható közlekedési szabálysértéseket elkövető sofőröket a jövőben nemcsak abban az országban tiltanák el a vezetéstől, ahol a szabályszegést elkövették, hanem az egész Európai Unió területén is.
Minden országban elvennék a jogsit.
Az EU Parlament és többek között a tagállamok képviselői egy ideiglenes megállapodásban rögzítették, hogy a jövőben az Uniós állampolgárokat közlekedési szabályszegéseikért egységesen vonják felelősségre.
Jelenleg, ha egy autós pl. Spanyolországban ittasan vezet, de a jogosítványát Magyarországon szerezte, akkor a vezetési tilalom kizárólag Spanyolországra érvényes. Az új szabályok szerint viszont a kibocsátó ország is köteles lenne elismerni és végrehajtani a vezetési tilalmat, amely így az egész EU-ra kiterjedne.
Gyorshajtás is problémás? Milyen szabályszegések esnek a szigorítás alá?
A rendelet tervezete szerint elsősorban a legsúlyosabb közlekedési jogsértésekre fókuszál, például:
- Ittas vagy bódult állapotban történő vezetés.
- Extrém gyorshajtás. (Kinek mi az extrém…)
- Halálos kimenetelű balesetek okozása.
A jogsi bevonása egységesen akkor lépne életbe, ha a szabályszegés helye szerinti ország legalább három hónapra elveszi a jogsit és vezetési tilalmat szab ki, és az elkövető már minden jogorvoslati lehetőséget kimerített.
Mi a helyzet a kezdő sofőrökkel? Szigorúbb szabályok a kezdő sofőrök számára.
A tervezet szerint az új intézkedések a friss jogosítvánnyal rendelkező sofőrökre is nagyobb felelősséget tennének. A kezdő sofőrök esetében az olyan szabályszegések, mint az ittas vezetés vagy a drogos, bódult befolyásoltság alatti vezetés, súlyosabb szankciókat vonhatnak maguk után. Az Unió célja ezzel, hogy a fiatal vezetők felelősségteljesebb közlekedési szokásokat alakítsanak ki, és ezzel csökkentsék a balesetek kockázatát.
Mikor lép életbe a rendelet?
Bár az ideiglenes megállapodás már megszületett, azt még hivatalosan jóvá kell hagynia az Európai Parlamentnek és a tagállamoknak. Ha elfogadják, az új szabályok jelentős változásokat hozhatnak a közlekedésbiztonság terén. Egy egységesebb, szigorúbb uniós rendszert teremthetnek a szabályszegők felelősségre vonására.
Az intézkedések egyértelmű üzenetet küldenek. Az EU nem tolerálja a felelőtlen vezetést, és mindent megtesz a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
Teljesen jogosan vetődik fel a kérdés a bevont jogosítvány terén, hogy mennyire lesz ez a jogszabály korrekt? Hiszen egyes országokban bevont jogosítvány az eredménye egy- egy közlekedési szabálysértésnek míg máshol ugyan azért csak csekket kapunk.