Milyen olajat vegyek?

Milyen motorolajat?

Motorolaj ami egy flakonból folyik ki
Az a tipikus sokat foglalkoztatott kérdés ami minden motoros fejében felmerül, hogy milyen olajat vegyek mikor megveszik az első motorkerékpárjukat.
Bizonyára te is mint minden motoros szeretné a frissen megszerzett kincsét kicsit ápolgatni, szeretgetni, minnél jobb állapotban megőrizni, és nem utolsó sorban megadni neki azt amit megkiván amit megérdemel.
A probléma ott kezdődik, hogy sok-sok betűk számok…. De vajon mit is jelenthetnek ezek?
Természetesen mindenki szeretné elkerülni az esetleges blokk meghibásolódásokat blokk felújításokat.

De mégis vajon honnan ered ez a kérdés?

Mint minden motorosban bizonyára benned is benned van az a félelem hogy másfajta motorolajat teszel bele és ettől majd tönkre fog menni a nagyon nagyra becsült motorod.

Először is amivel érdemes tisztában lenni hogy a legnagyobb probléma hogyha nincsen benne olaj az összes többi majdnem már már mellékes.

Természetesen nem a szó szerinti értelmezésével mellékes, mert nem, mert nagyon is fontos hogy milyen olaj van a motorban, de egy kicsit túl van ez misztikával túlvan fújva. Én azt veszem észre hogy kicsit túlhegik, túl gondolják a motorosok ezt a sok esetben.

A probléma ott kezdődik, hogy számtalanszol elő előfordul ez a kérdés minden egyes motoros csoportban akár mondhatjuk most a Suzuki Kawasakis motoros csoportokat vagy a  Magyarországi motorosok vagy akár az Akik szeretik a mocikat  mindenkinek a saját más-más márkájának a csoportjában ez mindig vissza-visszatérő kérdés.

Mire figyelj oda?

A probléma ott kezdődik vagy számtalanszor előfordul ez a kérdés minden egyes motoros csoportban mondhatjuk most a Suzuki, Kawasakis, motoros csoportokat. Illetve minden egyes márkának meg vannak a saját motoros csoportjai vagy vannak úgymond ilyen gyűjtő csoportok ahol sok-sok motoros (vagy motorokat kedvelők) összegyűlik mint például említhetnénk itt a Magyarországi motorosok vagy akár az Akik szeretik a macikat csoportokat mindig vissza visszatérve a fő kérdéshez,,,Sziasztok  miatt vettem a motoronat milyen…”

Valahol érthető is egyébként hogy ilyenkor mindenkinek az idegrendszere pattanásig feszül és nem biztos hogy mindenki kellő tapintattal, finomsággal tudja leragálni ezt a kérdést hiszen tényleg nagyon sokszor már mindenki találkozott ezzel a témával és hogyha valaki visszaolvas… Veszi a fáradtságot hogy utána keressen… Pikk-pakk másodpercek alatt talál választ a kérdésére.

Persze egyáltalán nem elhanyagolható ez a téma. Először is tisztában kell lennünk azzal hogy mit és miért keresünk illetve hogy mi az ami a céljainknak megfelel. A motorkerékpárok nagyon speciális járművek, lehetnek nagyon régi őskövületek elavult motorok, viszonylag újabbak, és szinte vadonatújak is. Egyáltalán nem mindegy a felhasználási jellege sem…

Milyen célra?

Nem mindegy hogy túrázni szeretnél vagy versenyt tempót szeretnél inkább diktálni. Először is alapszabályként mondhatnánk hogy ami a legideálisabb az vagy a gyártói ajánlás vagy a gyártói ajánláshoz közel álló termékek.

Fontos tisztábban lenni az alapfogalmakkal hogy melyik szám mit jelent milyen minősítések vannak, milyen viszkozitások és hogy mi mit eredményez. De az sem árt hogyha egyáltalán, tisztában vagyunk azzal a fogalommal hogy mi is az a víszkozitás valójában.

Ahhoz, hogy megtaláljuk a tökéletes olajat, nem elegendő a motor kézikönyvét(feltéve,hogy ha van) megtekinteni…

A gyártó előirásain túl… Fontos, hogy megismerjük a minőségi osztályokat, a viszkozitás fogalmát és az egyéb vásárlási szempontokat. Most részletesen bemutatom az olajok típusait és tulajdonságait is.

Motoros társaságokban gyakran emlegetett vicc, hogy a legolcsóbb motor alkatrész a motorolaj. A motoros szleng, fontos üzenetet hordoz magában. A gyakori olajcsere segít a motor állapotának megőrzésében. Sokan kérdezik: Milyen olaj kell a motoromba?

A válaszhoz az alábbi szempontokat érdemes mérlegelni:

  • Gyártói előírások: Kiindulási pontként tekintse meg a motor kézikönyvét, az abban szereplő előírásokat. A gyártók általában több olaj típus használatát is engedélyezik.. Ezzel megnehezítik a döntést. De mindenesetre szűkül a lehetséges termékpaletta.
  • Viszkozitás: A viszkozitás az áramlással szembeni ellenállást jelöli. A folyékony és alacsony viszkozitású motorolaj könnyebben áramlik. Ez extra védelmet jelent a motornak.
  • Minőségi osztály: Az ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association, magyarul Európai Gépjárműgyártók Szövetsége) jelölések szerin 5 minőségi osztályt különböztetnek meg. Az 1-es szám jelöli a legalacsonyabb, míg az 5-ös szám a legmagasabb minőségi osztályt. Amennyiben maximális védelmet akar biztosítani a motornak, válassza az 5-ös besorolású olajokat!
  • Márkák: A gyártók minőségbiztosítási elveket alkalmaznak és más alapanyagokkal egészítik ki a kenőanyagot. Fontos, hogy megbízható gyártó termékeit válassza! Az AKH szervizekben kizárólag Castrol motorolajat használnak.

Viszkozitás

A motorolajok viszkozitása az áramlással szembeni ellenállásukat jellemzi. Ez a tulajdonság a hőmérséklet függvényében változik: minél melegebb az olaj, annál hígabb lesz, annál könnyebben folyik. A motorolaj viszkozitását két számmal jelölik, amelyeket „W”-vel választanak el.

  • Az első szám a téli viszkozitást jelöli, és a „W” betűt követi. Ez a szám azt mutatja, hogy az olaj mennyire könnyen folyik alacsony hőmérsékleten, hidegindításkor. Minél kisebb a szám, annál jobb a hidegindíthatóság. Például az 0W-os olaj jobb hidegindíthatósággal rendelkezik, mint a 10W-os olaj.
  • A második szám a nyári viszkozitást jelöli, és nem követi „W” betű. Ez a szám azt mutatja, hogy az olaj mennyire sűrű üzemmeleg motornál. Minél nagyobb a szám, annál sűrűbb az olaj. Például a 30-as olaj sűrűbb, mint a 20-as olaj.

A motorolaj megfelelő viszkozitásának kiválasztása fontos a motor megfelelő kenéséhez és védelméhez.

A túl sűrű olaj nem tud megfelelően áramolni a motor hideg alkatrészei között, ami hidegindítási nehézségekhez és kopáshoz vezethet. A túl híg olaj nem biztosít elegendő kenést a motor forró alkatrészeinek, ami szintén kopáshoz vezethet.

A motorolaj viszkozitását a SAE (Society of Automotive Engineers) szabvány határozza meg. A leggyakoribb motorolaj-viszkozitási osztályok a következők:

  • Téli olajok: 0W, 5W, 10W, 15W
  • Nyári olajok: 30, 40, 50
  • Többfokozatú olajok: 0W-40, 5W-30, 10W-40
A többfokozatú olajok a leggyakoribbak, mert hidegindításkor is jó hidegindíthatóságot biztosítanak, üzemmeleg motornál pedig megfelelő kenést. A motorolaj kiválasztásakor fontos figyelembe venni a motor típusát, a vezetési stílust és a klímát is.

A motorolaj viszkozitásán kívül más fontos tényezők is befolyásolják a motor kenését és védelmét, mint például az adalékanyagok típusa és mennyisége.

Motorolaj adalékanyagok

A motorolajban számos adalékanyag található, amelyek különböző funkciókat töltenek be a motor kenésének és védelmének javítása érdekében. A leggyakoribb adalékanyagok a következők:

  • Viszkozitásjavítók: Ezek az adalékok javítják az olaj viszkozitását a hőmérsékletváltozásokkal szemben. Ez biztosítja, hogy az olaj megfelelő kenést biztosítson mind hideg, mind meleg motornál.
  • Detergensek és diszperzánsok: Ezek az adalékok segítenek eltávolítani a motorból a szennyeződéseket és a lerakódásokat. A szennyeződések és a lerakódások eltömíthetik az olajcsatornákat és károsíthatják a motort.
  • Korróziógátlók: Ezek az adalékok megakadályozzák a motor fémrészeinek korrózióját. A korrózió lyukakat okozhat a fémrészekben, és motorhibához vezethet.
  • Habzásgátlók:  Ezek az adalékok megakadályozzák az olaj habzását. A habzó olaj nem tud megfelelően kenést biztosítani, és motorzajhoz vezethet.
  • Antioxidánsok: Ezek az adalékok megakadályozzák az olaj oxidációját. Az oxidáció az olaj sűrűsödéséhez és lerakódások képződéséhez vezet.
  • Surlódáscsökkentők: Ezek az adalékok csökkentik a súrlódást a motor mozgó alkatrészei között. Ez javítja a motor hatékonyságát és csökkenti a kopást.

A motorolajban lévő adalékanyagok típusa és mennyisége a motorolaj típusától és a motor típusától függően változik. A motorolaj kiválasztásakor fontos, hogy kövesse a gépjármű gyártójának előírásait

Motorkerékpároknál a legismertebb márkák:

  • Motul
  • Castrol
  • Repsol
  • Xado
  • Eneos
  • Totál
  • Valvoline

Ezek közül is,  ami szerintem emlitésre méltó  az a:

  • Motul
  • Repsol
  • Castrol
Mikor megvettem a motoromat én is beleestem ebbe a szokásos témába amiről éppen szó van sokat variálgattam nagyon sokszor lecseréltem még idő előtt még bőven lett volna futás teljesítmény abban az adott motorolajban de úgy voltam vele hogy inkább lecserélem előbb mert úgy éreztem hogy nem vált be. Suzuki sv 650-nél tapasztaltam olyat hogy beletettem a Xadó olajat és egész egyszerűen nem akart váltani, azaz hát lehetett vele váltani rendesen hidegen is melegen is de amikor rendesen bemelegedett a motorblokk főleg amikor magasabb fordulatszámon kellett váltani fölfele akkor egyszerűen hiába húztam be a kuplungot egyszerüen akadt a váltó.
Pedig nagyon sokszor van rá példa hogy kuplung nélkül szoktam váltani hát a kuplung nélküli váltásnak is megvan a maga technikája erről írok majd részletesebben későbbiekben semmi bonyolultság nincsen benne egyébként tökéletesen lehet gyors váltó nélkül is a kuplung nélkül váltani fölfele visszafele már már necces.

Az olaj és a kuplung kapcsolata

De mindezek ellenére mégis kuplunggal, behúzott kuplunggal is megakadt a váltókar és kétszer-háromszor rá kellett kuplungolni és úgy lehetett váltani vele fölfele pedig ugyanaz a típusú és ugyanaz a minősítésű motorolaj volt mint ami előtte volt használva benne.
A viszkozitásról és egyéb minősítésekről már nem is beszélve hogy ugyanaz volt mint egy másik márkájú motorolajinál. Ez egész pontosan akkor történt velem, ez az incidens amikor bejött ez a Xadó mánia és mindenhol még a csapból is, mindenhonnan az folyt hogy ez mekkora egy isten király motorolaj ez újá építi a motorblokk belsejét az elkapott fém alkatrészeket kipótolja és a többi és a többi….Persze a saját bőröm kellett megtapasztalnom hogy azért ennek a fele sem igaz.
Motul 7100 full szintetikus motorolaj motorkerékpárokba
Utána természetesen próbálgattam én Castrolt is Motulnak az 5100-as a Motulnak a 7100-asát is. Igaz többek között a különbség az 5100 és a 7100 között hogy az utóbbi az  teljesen szintetikus az előző meg csak félszintetikus. Én nekem ami a legjobban bevált az a 7100-as. Révén, hogy az autókkal ellentétben a motorkerékpároknál a váltó is a motorolajat használja tehát a váltónak a kenésére motorolaj van használva. Nincsen külön olaj a váltónak. Itt nem összetévesztendő a száraz kuplungos motorokkal, ( pl.: Ducati) mert váltójuknak azoknak is szükségük van kenésre, de a kuplung az szárazon működik.

Összegzés

Mindent összevetve azt kell kijelentenünk hogy egyszerűen nem lehet megválaszolni ezt a kérdést hogy milyen olajat… ez függ a felhasználási jellegéttől közúton túrázása terepen vagy verseny tempót szeretnédel diktálni esetleg. Az sem mindegy hogy mennyire kopott a motornak a belseje a blokk a dugattyúk a szimeringek milyen állapotban vannak. Nincs két egyforma motorkerékpár hiába ugyanaz a típusuk. Ami az egyik motorosnak bevált az a másiknak lehet hogy pont az ellenkezőt éri el és abszolút nem megfelelő. De miután kicserélted a motorolajad párszor,utána te is hamar rá fogsz jönni hogy melyik az ami neked ideális

A motorolaj jelölések megismerése segíthet a megfelelő termék kiválasztásában. Az egyik legelterjedtebb jelölést a Society of Automobile Engineers (röviden SAE, magyarul Autóipari mérnökök szövetsége) vezette be.

Következő cikk a motorozás örömei

2 thoughts on “Milyen olajat vegyek?”

Vélemény, hozzászólás?