Előírások a motorok kipufogóira: Az elmúlt években egyre nagyobb figyelem irányult a motorkerékpárok zajszintjére. Különösen a kipufogórendszerek módosítása kapcsán. Az illegálisan átalakított vagy utángyártott kipufogók gyakran okoznak problémát, mivel jelentősen növelhetik a motorok hangerejét. Ezzel pedig nemcsak a közlekedők, hanem a városlakók türelmét is próbára teszik. A helyzet kezelésére az ACEM (Nemzetközi Motorkerékpárgyártók Szövetsége) és a kipufogógyártók egy közös javaslatcsomagot dolgoztak ki, amelyet az ENSZ idén márciusban elfogadott. Az új frissen elfogadott szabályozás az új KRESZ csomagba is bekerül ami várhatóan idén ősszel érkezik.
A módosítások célja.
Az új előírások kettős célt szolgálnak: Egyrészt csökkenteni kívánják a motorok által kibocsátott zajszintet. Másrészt visszaszorítanák a házilag átalakított vagy nem engedélyezett kipufogók használatát. Az egyik legfontosabb változás, hogy a kivehető dB-killerrel ellátott kipufogódobokat, valamint az utángyártott, nem hitelesített rendszereket a jövőben nem lehet majd forgalomba hozni.
Bár korábban felmerült egy 2-5 decibeles kötelező zajcsökkentés lehetősége az új motoroknál, az ACEM szerint ez gyakorlatilag kivitelezhetetlen lenne. A hangerőmérési szabályok sajátosságai miatt ugyanis ez azt jelentené, hogy a motorok jelenlegi zajkibocsátásának nagyjából a felére kellene csökkennie, ami műszaki és gazdasági szempontból is komoly kihívást jelentene a gyártók számára.
Az új kipufogó szabályozás jelentősége.
Az illegális kipufogók elleni szigorítás nemcsak a motoros közösség, hanem a városok és a lakosság érdekeit is szolgálja. Az elmúlt években egyre több helyen szigorították a zajszennyezés elleni intézkedéseket. Több népszerű motoros útvonalról is kitiltották a túlzottan hangos járműveket.
Antonio Perlot, az ACEM főtitkára és Olea Anett Kvalsvik, a FEMA (Európai Motorkerékpár-felhasználók Szövetsége) elnöke egyetért abban, hogy a jelenlegi helyzet fenntarthatatlan.
„Nem támogatható, hogy tovább csökkentsék a motorok zajszintjét, de az sem elfogadható, hogy egyes motorosok túllépnek a megengedett határokon, és a gyári kipufogók helyett extrém hangos rendszereket szerelnek fel. Ennek következménye, hogy egyre több városból és népszerű útvonalról tiltják ki a motorosokat” – foglalták össze álláspontjukat.
Wim Taal, a FEMA főtitkára hozzátette, hogy a 2-5 decibeles általános zajcsökkentés a motorkerékpároknál nemcsak technológiailag lenne nehezen megvalósítható, hanem a gyártók számára is jelentős pénzügyi terhet jelentene.
Mit jelent ez a motorosok számára?
Előírások a motorok kipufogóira: A szabályozás várhatóan fokozatosan lép életbe. A gyártóknak időt adnak az átállásra. Az új motorok esetében a kipufogórendszereket még szigorúbban ellenőrzik, és a jövőben már nem lesz lehetőség házilag módosított vagy ismeretlen eredetű kipufogók legális használatára.
A motoros közösség számára ez azt jelenti, hogy a jövőben fokozottabb ellenőrzésekre lehet számítani. Azok a motorosok akik továbbra is szabálytalan kipufogóval közlekednek, bírságra vagy akár a jármű forgalomból való kivonására is számíthatnak.
A cél azonban (szerintük… szerintünk nem) nem a motorosok ellehetetlenítése, hanem a fenntartható és elfogadható zajszint biztosítása, amely minden közlekedő számára előnyös lehet.
Az új szabályozás célja a motorkerékpárok zajszintjének csökkentése és az illegálisan átalakított vagy utángyártott kipufogók visszaszorítása. Az új előírások tiltják a kivehető dB-killeres kipufogók forgalmazását és használatát.
Rosszul…A motorosoknak számítaniuk kell arra, hogy szigorúbb ellenőrzések lesznek, és a nem megfelelő kipufogóval közlekedőket bírságolhatják vagy akár a jármű forgalomból való kivonásával is sújthatják.
Amennyiben a kipufogó megfelel a hivatalos előírásoknak és nem módosították házilag, akkor továbbra is használható marad. Az illegálisan átalakított vagy nem hitelesített kipufogókat viszont tilos lesz használni.
A szabályozás fokozatosan kerül bevezetésre, de a márciusban elfogadott módosítások alapján a gyártók és motorosok is számíthatnak a szigorúbb ellenőrzésekre a közeljövőben.
A túlzott motorzaj nemcsak a közlekedők, hanem a városlakók számára is zavaró lehet. Az elmúlt években egyre több helyen korlátozták a motoros forgalmat zajszennyezési okokból, ezért a szabályozás célja egy fenntarthatóbb és elfogadhatóbb közlekedési környezet kialakítása.
A hatóságok szigorúbban ellenőrzik majd a kipufogókat, és aki nem megfelelő rendszert használ, az bírságra, járművének műszaki vizsgán való megbukására vagy akár a rendszám elvételére is számíthat.
Igen, de csak azok a kipufogók engedélyezettek, amelyek megfelelnek az előírt zajszintnek és rendelkeznek hivatalos tanúsítvánnyal. Az ismeretlen eredetű vagy módosítható kipufogók forgalmazása tilos lesz.
Az előírások elsősorban az új motorokra vonatkoznak, de a már forgalomban lévő járműveknél is ellenőrizhetik a kipufogók megfelelőségét.
A hivatalos tanúsítvánnyal ellátott kipufogókat a gyártók és forgalmazók listázzák, illetve a műszaki vizsgák során is ellenőrizhető, hogy a kipufogórendszer megfelel-e a zajszintre vonatkozó szabályoknak.