Kezdőlap » Misano varázsa – Történelem, rekordok és érdekességek a San Marinó-i Nagydíj előtt

Misano varázsa – Történelem, rekordok és érdekességek a San Marinó-i Nagydíj előtt

MotoGP motorok kanyarodnak Misano pályáján, San Marinó-i Nagydíj hangulata szurkolókkal a háttérben. MotoGP 2025 Misano nagydíjon elért Valentino Rossi Misano győzelmek és Ducati Misano rekord. Marc Márquez Misano vajon mit hoz a jövő?

Ha Olaszországban MotoGP-futamot rendeznek, az sosem „csak egy verseny”. A San Marinó-i Nagydíj és a Misano World Circuit Marco Simoncelli pálya minden évben külön fejezetet ír a világbajnokság történetében. Nemcsak a tenger közelsége, a sós levegő és a napsütés adja meg a hangulatot, hanem az a szurkolói őrület is, amit sehol máshol nem látni. Misano igazi olasz ünnep: zászlóerdő, piros füst, és a Ducati szíve-lélekkel dobban minden kanyarban.

A kezdetek – amikor még anticlockwise volt a kör

Misano története 1980-ban indult, amikor először került be a Grand Prix-naptárba. Akkor még egy 3,488 kilométeres, anticlockwise pálya várta a mezőnyt. A futam 40 körös volt, és a legendás Kenny Roberts húzta be a győzelmet. A pálya gyors, nyers és igazi kihívás volt, de 1993-ban egy tragikus baleset miatt – Wayne Rainey súlyos sérülése – hosszú időre lekerült a versenynaptárból.

A visszatérésre egészen 2007-ig kellett várni. Addigra a pályát teljesen átépítették: már 4,18 kilométer hosszú, és immár az óramutató járásával megegyező irányban száguld rajta a mezőny. Ezzel új korszak kezdődött Misano életében – és azóta is a MotoGP egyik ikonikus helyszíne.

Rossi, Lorenzo, Marquez – az új éra hősei

A visszatérés után Misano igazi Yamaha-fészek lett. Valentino Rossi háromszor is ünnepelt hazai pályán (2008, 2009, 2014), Jorge Lorenzo pedig triplázott (2011, 2012, 2013). Ezek az évek jelentették a Yamaha aranykorát a riviérai aszfaltcsíkon.

Aztán jött a Honda és Marc Márquez. A spanyol zseni ötször is elvitte a pálmát (2015, 2017, 2019, 2021/2, 2024/1), ezzel a modern éra legsikeresebb versenyzője Misano-ban. Érdekesség, hogy 2015-ben tört meg vele a Honda hosszú átkos sorozata, hiszen azelőtt 2010 óta nem tudtak nyerni ezen a pályán.

Az utóbbi években azonban a Ducati átvette a stafétát. Francesco Bagnaia kétszer is győzött (2021/1, 2022), Enea Bastianini pedig 2024-ben vitte haza a vörös örömöt. És ha ez nem lenne elég, Ducati versenyző nyerte az elmúlt négy MotoGP-futamot Misano-ban, jelezve, hogy jelenleg itt az olasz gyár az úr.

Statisztikák, amikbe beleborzongsz

Yamaha: 8 győzelem 2007 óta – Rossi és Lorenzo vitték a hátukon a márkát.

Honda: 6 győzelem, legutóbb Marc Márquez 2021/2-ben.

Ducati: 7 győzelem, és zsinórban négy az utolsó négy versenyen.

És ha már rekordok: Ducati sorozatban 81 dobogónál jár, így Misano lehet a 82. egymás utáni futam, ahol vörös motor állhat a pódiumon. Ez már most történelmi sorozat, hiszen egyedül a Honda tudott ennél hosszabbat felmutatni (83 dobogó zsinórban a ’90-es években).

Kvalifikáción is van mit számolgatni: ha egy Ducati az első háromba kvalifikál, az lesz a 96. egymás utáni futam, hogy ott vannak a front row-ban. Ezt nevezik dominanciának!

Marquez a csúcson – bajnokavatás küszöbén

A 2025-ös szezon egyik legnagyobb sztorija Marc Márquez bajnoki hajrája. Misano előtt 182 pontos előnyben van, és ha nem veszít túl sokat, akár már Japánban bebiztosíthatja a világbajnoki címet. Elég egy szerény P7 a sprintben, és máris matematikai esélye lesz. Ha pedig Misano-ban győz, akkor nemcsak Andrea Dovizioso rekordját éri utol Ducati-sikerekben (14 győzelem), hanem közelebb kerül Casey Stoner és Francesco Bagnaia örökségéhez is.

Új generáció a láthatáron

A mezőny tele van fiatal farkasokkal, akik Misano-ban is robbanthatnak.

Fermin Aldeguer 20 évesen akár a második legfiatalabb MotoGP-győztes lehetne – Marc Márquez után, aki 2013-ban 20 évesen és 63 naposan nyert először.

Pedro Acosta és Raul Fernandez is ott toporognak, hogy megszerezzék az első királykategóriás sikerüket.

Marco Bezzecchi, a helyi hős pedig már állt dobogón itt, és mindig hatalmas ováció kíséri.

És akkor még nem beszéltünk azokról, akiknek szintén jó esélyük lehet: Quartararo kétszer is második lett itt, Morbidelli pedig pont Misano-ban szerezte meg pályafutása első MotoGP-győzelmét 2020-ban.

A hangulat, amit nem lehet máshol átélni

Misano nemcsak a statisztikákról szól. Aki egyszer járt már a pályán, tudja: itt minden más. A tribünök olasz zászlóban úsznak, a szurkolók füstbombákkal, dudákkal és folyamatos énekléssel teremtik meg a felejthetetlen atmoszférát. Ha Ducati nyer, a helyszín szó szerint felrobban.

Az sem véletlen, hogy a pályát Marco Simoncelli nevét viseli. A tragikusan fiatalon elhunyt olasz motoros emléke minden évben meghatározza a hétvégét. Misano így egyszerre ünnep és tisztelgés – múlt és jelen találkozása.

Mi várható 2025-ben?

Vajon Marc Márquez megszerzi-e újabb győzelmét és közelebb kerül a világbajnoki címhez?

Folytatódik-e a Ducati elképesztő sorozata, vagy jön egy Yamaha- vagy Honda-feltámadás?

Meglepetést okoz-e egy újonc, mint Aldeguer vagy Acosta?

Egy biztos: Misano sosem unalmas. A pálya, a történelem, a hangulat és a mezőny együtt mindig olyan koktélt adnak, amiért a szurkolók újra és újra visszatérnek. És mi sem tehetünk mást: leülünk, bekapcsoljuk a közvetítést, és hagyjuk, hogy magával ragadjon a San Marinó-i Nagydíj varázsa.

Egy gondolat a “Misano varázsa – Történelem, rekordok és érdekességek a San Marinó-i Nagydíj előtt

Vélemény, hozzászólás?