)

)
Kezdőlap » Tavasz van, csicseregnek a madarak – Újra beindulnak a motorok! Motor tavaszi felkészítése.

Tavasz van, csicseregnek a madarak – Újra beindulnak a motorok! Motor tavaszi felkészítése.

Honda története. Honda történet. Honda CBR. MotoGP Honda. Honda Motorkerékpár.

Hát helló Március! Végre itt a tavasz, a kabátot felcseréljük a protektoros dzsekire, a bakancsot a motoros csizmára, a forró teát pedig a benzinszagra. De mielőtt hanyatt-homlok elindulnánk az első szezonnyitó gurulásra, van egy fontos meló, amit nem érdemes elsunnyogni: A motorod is szeretné, ha egy kicsit felfrissítenéd a hosszú téli alvás után. Járjuk kicsit körbe a motor tavaszi felkészítése, karbantartás témát. Ha már a könyöködön jön ki a sok motoros tippek tavasszal című blog, vlog stb, ami nem sokat segít, akkor itt össze szedjük neked a legfontosabbakat. Ne is húzzuk az időt, nézzük meg a motor szezon előtti ellenőrzés legfőbb részeit.

Ne csak kulcsot, figyelmet is adj neki.

A legtöbb motoros ismeri azt az érzést, amikor végre kisüt a nap, a 10 fok már tavasznak tűnik, és elkap a hév: „csak egy gyors körre kiugrom, nem kell itt túlparázni semmit.” Aztán jön a döcögős indítás, az erőtlen fék, vagy ne adj Isten, egy lefulladás a sarkon. Ismerős? Na, ezért kell a tavaszi felkészítés.

Az akksi – A szezon legnagyobb árulója.

Ha kivetted télen, és rendesen tároltad, akkor pacsi, valószínűleg rendben lesz. Ha viszont a garázsban hagytad a motorban, töltő nélkül, akkor most jöhet a fohász, vagy a bikázás. Csekkold a feszültséget, ha 12,5V alatt van, ideje rátenni egy okos töltőre. És ne csak simán beindítsd – járasd is egy kicsit, hadd ébredjen fel a vas!

Olaj, mint a véred – Csak szinten és tisztán.

Olajcsere évente esedékes, akkor is, ha alig mentél vele. Az állás is öregíti az olajat, plusz lehet, hogy már tavaly is „éppen csak jó volt”. Ne spórold meg. Ugyanez igaz az olajszűrőre is. A friss olaj nem csak jobban védi a blokkot, hanem a motor is szebben jár tőle – szóval kíméled magadnak is.

Motorgumi ellenőrzés – Ne csak a profilra nézz!

Motorgumi ellenőrzés? Amit sokan elfelejtenek. Sokan elfelejtik, hogy a gumi nem csak kopik, de öregszik is. Hiába van még minta rajta, ha öt éve lett felrakva, már nem biztos, hogy ugyanúgy tapad. Nézd meg az oldalfalát: a DOT-szám utolsó négy számjegye mutatja a gyártási hetet és évet (pl. 2119 = 2019 21. hete). 5 év felett már minimum gyanakodni illik.

Plusz: állás után a nyomás is biztosan leesett – pumpálj bele annyit, amennyit a gyártó ír (nem, nem annyit, amennyi „érzésre jó”). Itt azért óvatosságra intenénk titeket, mert sokszor a gyártó nem az ideális értékeket adja meg.

Fék – Itt nincs kompromisszum.

Ha már a motor tavaszi felkészítése a téma, akkor itt a legfontosabb! Első, hátsó, kar, pedál – mindent végig kell nyomogatni. Ha szivacsos, vagy túl hosszú az útja, akkor levegős lett – légteleníteni kell. Nézd meg a fékfolyadékot is: ha sötét, vagy 2 évesnél régebbi, mehet a csere. És persze a betétek: nem mindegy, mennyi az annyi. Két gurulás és eltűnik? Cseréld most!

Lánc vagy szíj – Ne ,,nyikorgósan” induljon a szezon.

Lánc esetén jöhet a tisztítás – igen, a régi olajsarat le kell szedni. Utána egy jófajta láncspray, majd állítsd be a feszességét is, ha kell. Ha szíjhajtásod van, akkor meg nézd meg, nem repedezett-e, nincs-e rajta furcsa kopás. Egy elszakadt szíj nem móka.

Láthatóság = Biztonság.

Lámpák, irányjelzők, féklámpa, duda – minden működik? Néha a kontaktos kapcsoló vagy egy kiégett izzó is lehet a hunyó. Ne az első esti guruláson derüljön ki, hogy nem jelez a féklámpád.

A ruha sem mindegy.

Motor tavaszi felkészítése… Ok, de mi a helyzet a ruhával? A bukósisakod párnája friss, vagy már tavaly is nyomta a fejed? A kabát és a nadrág protektorai a helyükön vannak? Kesztyű? Cipzárak? A szezon eleje jó alkalom arra is, hogy végignézd a felszerelésed. És ha újra van szükséged – Most még találsz készletet a boltokban.

Egy próbakör: Ne egyből a Mátrába!

Első körben ne egy egésznapos túrára menj, főleg ne a Mátrába kanyarvadászatra. Legyen ez inkább egy laza, városi keringő. Figyeld a hangokat, a rezgéseket, a fékhatást, a kuplung érzését. Ha bármi szokatlan, most még van idő javítani. Ne a csapatás közben derüljön ki, hogy „ez nem ilyen volt tavaly…”

Motor szezon előtti ellenőrzés – A motor is ember (majdnem).

Télen pihent, most ébred – és ahogy te sem kezdesz egyből 10 kilométeres sprinttel, ő sem szeretné. Egy kis gondoskodás, egy kis figyelem, és már mehet is a szezon! A jó felkészítés nem csak a motor élettartamáról szól, hanem a saját biztonságodról is. És ugye nem akarod, hogy egy gumihiba vagy fékprobléma miatt maradj le az első találkáról vagy kanyarvadászatról?

Szóval elő a szerszámokat, vagy ugorj el a szervizbe – és kezdődjön a szezon úgy, ahogy kell: Mosollyal, benzingőzzel, és egy pöcc-röff motorral!

Széles utat minden motorosnak egész évre.

Egy gondolat a “Tavasz van, csicseregnek a madarak – Újra beindulnak a motorok! Motor tavaszi felkészítése.

  1. Nagyon részletes összefoglaló, grat! Csak egy észrevétel:

    – Az 5 éves gumi az nem elöregedett, azonnal cserés szint. Sőt 5 évesen még újként értékesíthető, azaz gyakorlatilag új. Szó sincs ilyenről, hogy azt bárki javasolná, hogy cseréld 2025-ben a 20-as DOT-szám miatt.
    – A felszerelés után 5 év, amire gondolhattál, az tényleg jogos.

Vélemény, hozzászólás?