A srác, aki mindig gyorsabb akart lenni.
Jorge Martín – vagy ahogy a paddockban ismerik: „Martinator” – nem egy sima motoros srác. A 1998. január 29-én született madridi fiú már egészen kis korától kezdve úgy tűnt, mintha olajat erezne és benzin lenne a vére. Nem volt kérdés: motorozni akar. De nem csak úgy, a hegyekben vagy egy parkolóban, hanem a világ legnagyobb színpadán – a MotoGP-ben.
Míg más gyerekek fociztak vagy PlayStationön versenyeztek, Jorge a minibike-okkal küzdött a spanyol bajnokságban. Egy olyan országban, ahol a motorsport hagyománya világszínvonalú, már fiatalon versenyről versenyre járta a család a spanyol utánpótlásversenyeket, abban reménykedve, hogy egyszer Jorge neve is ott lesz a nagyok között – Marc Márquez, Jorge Lorenzo vagy Dani Pedrosa mellett.
A Red Bull Rookies Cup – az első igazi áttörés.
2014-ben Jorge bekerült a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyébe, ami sokak számára az első nagy ugródeszkát jelenti. És hát nem véletlenül: itt mutatkoznak be a leendő világbajnokok. A fiatal spanyol nem is okozott csalódást: két év alatt egyre közelebb került a dobogókhoz, 2014-ben már futamokat nyert, és 2015-ben az összetett második helyet szerezte meg – mindezt olyan nevekkel csatázva, akik ma már szintén a világelitben vannak.
Ez volt az a pont, amikor a Moto3 csapatai is felfigyeltek rá. Jött is a lehetőség: 2016-ban Jorge Martín bemutatkozhatott a Moto3 világbajnokságban a Mapfre Mahindra Aspar Team színeiben.
Moto3 – a világbajnoki cím éve
A Moto3-ban Jorge gyorsan beilleszkedett. Az első években még csak tanult, tapasztalt, de 2018-ban minden a helyére került. Ekkor már a Del Conca Gresini Racing csapatnál versenyzett, és megmutatta, mire képes, ha minden összeáll. Annak ellenére, hogy az év közepén kézsérülést szenvedett egy edzésbalesetben, végig kontroll alatt tartotta a bajnokságot, és 7 győzelemmel, 11 dobogóval világbajnok lett.
Nemcsak gyors volt, hanem elképesztően precíz. Az időmérők specialistájaként ismerték, 11 pole pozícióval döntötte meg az egy szezonban szerzett pole-ok rekordját. A paddockban mindenki tudta: Jorge Martín nem csak jövőbeli világbajnok, hanem a jövő.
Moto2 – a fejlődés és a türelem évei.
2019-ben fellépett a Moto2-be, és a Red Bull KTM Ajo csapat versenyzője lett. Itt már nem ment minden azonnal simán. A középső kategória híres arról, hogy még a legnagyobb tehetségeknek is idő kell. Jorge sem volt kivétel. Az első év inkább a tanulásról szólt, de 2020-ban már két futamot is nyert, és összetett 5. lett.
2020 vége felé azonban nem csak a pályán, hanem azon kívül is nagy döntések születtek: Jorge aláírt a Pramac Racing MotoGP csapatához, vagyis hivatalossá vált, hogy 2021-től a királykategória mezőnyének tagja lesz.
MotoGP – a „Martinator” érkezése.
2021-ben jött el a nagy pillanat: Jorge Martín bemutatkozott a MotoGP-ben. A Pramac Racing szatellit Ducati motorján azonnal lenyűgözte a mezőnyt. Már a második versenyhétvégéjén, Katarban megszerezte a pole pozíciót – újoncként! Aztán jött az ausztriai Spielberg, ahol Jorge megszerezte első MotoGP-győzelmét, ezzel történelmet írt. Egyből bekerült a „nagyok” közé.
De az út nem volt könnyű. 2021-ben komoly sérülést szenvedett Portugáliában: több törés, hosszú rehabilitáció, majd visszatérés. De Jorge küzdött, nem adta fel. És amikor visszatért, újra dobogóra állt, sőt, újabb pole pozíciókat gyűjtött.
A bajnoki álmok és a Ducati csatája.
2022-ben és 2023-ban is egyre közelebb került a gyári Ducati üléshez. Jorge Martín és Enea Bastianini között szinte politikai csata alakult ki a háttérben – mindketten a gyári csapathoz akartak kerülni. A döntés végül nem neki kedvezett, de Jorge nem sértődött meg. Ehelyett válaszként futamokat nyert, dobogókat hozott és 2023 végére valóságos bajnoki esélyessé vált. Francesco Bagnaia ellen csatázott a világbajnoki címért, egészen az utolsó futamokig.
Bár végül alulmaradt, Jorge Martín bebizonyította, hogy nem szabad őt leírni. Sőt, sokak szerint már csak idő kérdése, hogy világbajnok legyen a MotoGP-ben is. 2024-re már a favoritok között tartják számon – és nem csak a szurkolók, hanem a szakértők is.
Jorge Martín élete a versenyeken túl.
Bár Jorge Martín története főként a motorozásról szól, nem lehet elmenni amellett sem, hogy mennyire közvetlen, laza srác. A közösségi médiában aktív, követőivel rendszeresen kommunikál. Ha nem motoron ül, akkor edz, utazik vagy barátaival lazul. Közben pedig mindig kész új kihívásokat vállalni – legyen szó extrém sportokról vagy épp jótékonysági ügyekről.
Nem mellesleg elképesztően részletesen elemzi a versenyeket, szereti az adatokat és technikai részleteket – és ez is nagyban hozzájárul a sikeréhez. Mert Jorge nem csak ösztönösen gyors, hanem tudatosan is építi a karrierjét.
A jövő bajnoka?
Jorge Martín története egyelőre nyitott könyv. De az már most biztos, hogy aki ennyi akadály után is mindig visszajön, aki újra meg újra bizonyít, annak helye van a legnagyobbak között. Akár már 2025-ben világbajnok lehet – és ki tudja, lehet, hogy ő lesz az első spanyol, aki Ducati nyeregben szerzi meg a címet.
Egy biztos: ha Jorge Martín nevét hallod, akkor tudod, hogy valami történni fog. És az általában gyors lesz, nagyon gyors.