Motor eláttételezés
Biztons sokan hallottatok már erről fogalomról, hogy Motor eláttételezés vagy, hogy el kéne áttételezni a motort. A legtöbb motoros tudja hogy miről van szó de vannak akik nem illetve vannak akik félnek belevágni vagy kipróbálni.
A legegyszerűbb és legjobb motor tuning ami teljesen legális nem kell hozzá semmilyen engedély még a forgalmiba se kell bele íratni.
A sok éves motoros pályafutásom alatt volt szerencsém kipróbálni több különböző motort olyat is ami el volt áttételezve meg olyat is, ami gyári lánckerekekkel rendelkezik.
Bár a nagy, vagy nagyobb köbcentis motorokat nem kifejezetten a városi forgalomra tervezik a motorgyártók mérnökei, a legtöbb mégis tökéletesen használható dugókban és a városi közlekedésben. Ugyanakkor vannak bizonyos motor típusok többek között a Suzuki SV 1000, 650 és egyes KTM Super Duke tipusai is, amik kifejezetten rosszul viselik az alacsony fordulatszámon való használatot.
Motor karakterisztika
Jellemzően a v2-es motorblokkok közül is azok viselik nehezebben az alacsony fordulatszámot amik rövid lökettérfogattal rendelkeznek. A rövid lökettérfogatú motoroknak jól van rövidebb utat tesz meg dugattyú és a hajtókar, míg a hosszú lökettérfogatúak (jellemzően chopper és cruiser) jóval alacsonyabb fordulatszámon működnek. rövidek (jellemzően Suzuki SV, KTM stb) jóval magasabb már az alapjárati fordulatszámon is, és menet közben is magasabb fordulat kell nekik.
Dugatyús motorok felépitése |
Minél hosszabb a lökethossz annál kisebb a fordulatszám. Gondoljunk csak bele, hogy nem láttunk még Choppert 16.000 rpm-en forogni.
SV 1000 Nyomaték és lóerő görbe a fordulatszám függvényében. |
Ugyanakkor, hogy ha megnézünk egy Sor 4 henger elrendezésű karakterisztikát:
GSX-R 1000 K8 motor karakterisztika |
Top speed vs teljesítmény aránya ha motor el van áttételezve
Miért érdemes változtatni a lánckerék méretén?
- A gyorsulás javítása: A kissebb első lánckerék használata növeli a motor fordulatszámát a gyorsítás során, ami gyorsabb gyorsulást eredményezhet. Ez különösen előnyös lehet alacsony sebességnél, városi forgalomban vagy off-road terepen, ez nagyobb nyomatékot biztosít ezáltal jobb gyorsulás érhető el.
- A végsebesség növelése: A nagyobb első lánckerék használata csökkenti a motor fordulatszámát. A végsebességnél, ami lehetővé teszi a motor számára, hogy elérje a maximális sebességét. Ez hasznos lehet hosszú túrákon vagy autópályán való vezetéskor.
- A motor karakterisztikájának megváltoztatása: A lánckerék méretének megváltoztatása a motor teljesítménygörbéjét is befolyásolhatja. Például egy kisebb hátsó lánckerék a motort élénkebbé és agilisabbá teheti. Míg egy nagyobb hátsó lánckerék a motort simábbá és nyomatékosabbá teheti.
- A speciális igényekhez való illeszkedés: A lánckerék méretének megváltoztatása a motorkerékpárt egy adott típusú vezetéshez vagy terephez is illesztheti. Például a motocross motorok gyakran nagyobb hátsó lánckereket használnak a jobb gyorsulás érdekében. Míg a túra motorosok is gyakran változtatnak a gyári méreteken. A stunt és streetfighterek szintén hatalmas hátsó lánckereket használnak.
Általában
A leggyakoribb változtatás talán a -1+2, vagy a -1+1. Mikor a motorosok arról beszélnek, hogy hogyan változtatnak akkor az első szám mindig az első lánckerék méretére utal. Pl. -1+2 esetében az első lánckerék fogszáma -1 a gyári értékhez képest, míg a második szám ebben a példában a +2 a hátsó lánckerék méretére utal.
Vegyünk példának egy 1999 évjáratú Ninja ZX-6R motort, aminek a gyári lánckerék mérete 15 elöl és 40 hátul. Ezen, hogy ha motor eláttételezés van csinálva akkor ha -1+1 változtatást csinálunk akkor előre 14-es lánckerék kerül, míg hátra 41.
Első lánckerék rezgéscsillapító gumival |
Hátsó lánckerék |
Az első lánckerék méretének megváltoztatásakor mindenképpen figyelembe kell venni, hogy ha csökkentjük az értéket akkor a főtengely fordulatszáma megnő. Ha felfelé változtatunk a főtengely fordulatszám csökken. Könnyen előfordulhat,hogy korábban 6. sebességfokozatban, hogy ha 100 km/h-nál 4.000-es fordulatszámon közlekedtél, a változtatás után, pl ha csökkentettél az első lánckeréken, a fordulatszámod megnő. Ugyan akkora sebesség esetében akár 6.000-re is.
Nagyjából úgy kell kalkulálni, hogy ha elöl változtatunk 1 fogszámot az annyinak felel meg, mint ha hátul 3-4 fogszámmal változtatnánk. A fenti példaként, hogy ha -1+2 a változtatás akkor az első lánckerék méret változtatása, plusz a hátsóé összesen annyi, mint ha hátul +5 vagy +6 lánckereket használnánk.
Változtatásnál mindenképpen oda kell figyelni rá, hogy az új alkatrészek kompatibilisek legyenek a motorkerékpárunkkal. Mindenképp azt javaslom, hogy az első lánckerék legyen rezgéscsillapitó gumival szerelt.
Amiről sokan nem beszélnek, de nem árt tudni.
Tengelytávolság
A fent leírtokon kívül mindenképpen érdemes odafigyelni motor eláttételezés folyamán, hogy a lánckerék méretének megváltoztatásával más hosszúságú láncra lesz szükségünk. Figyeljünk rá hogy a hátsó kerék tengelye ne kerüljön hátrébb, mint ahol gyárilag elhelyezkedik. Mert ha megnő a tengelytávolság romlik a motorkerékpár fordulékonysága és menet tulajdonsága.
Minnél nagyobb a tengelytávolság idézőjelesen annál rosszabban fordul a motor. A gyári értékhez képest csökkenteni tudjuk a tengelytávolságot javítani tudunk a fordulékonyságán.