Motor áttétel

Motor eláttételezés

Biztons sokan hallottatok már erről fogalomról, hogy Motor eláttételezés vagy, hogy el kéne áttételezni a motort. A legtöbb motoros tudja hogy miről van szó de vannak akik nem illetve vannak akik félnek belevágni vagy kipróbálni.

A képen egy egy kerekező motor látható,  motor lánckerék és lánc lárható. A háttérben egy cross motoros egykerekezik

A legegyszerűbb és legjobb motor tuning ami teljesen legális nem kell hozzá semmilyen engedély még a forgalmiba se kell bele íratni.

A sok éves motoros pályafutásom alatt volt szerencsém kipróbálni több különböző motort olyat is ami el volt áttételezve  meg olyat is, ami gyári lánckerekekkel rendelkezik.

Bár a nagy, vagy nagyobb köbcentis motorokat nem kifejezetten a városi forgalomra tervezik a motorgyártók mérnökei, a legtöbb mégis tökéletesen használható dugókban és a városi közlekedésben. Ugyanakkor vannak bizonyos motor típusok többek között a Suzuki SV 1000, 650 és egyes KTM Super Duke tipusai is, amik kifejezetten rosszul viselik az alacsony fordulatszámon való használatot.

Motor karakterisztika

Jellemzően a v2-es motorblokkok közül is azok viselik nehezebben az alacsony fordulatszámot amik rövid lökettérfogattal rendelkeznek. A rövid lökettérfogatú motoroknak jól van rövidebb utat tesz meg dugattyú és a hajtókar, míg a hosszú lökettérfogatúak (jellemzően chopper és cruiser) jóval alacsonyabb fordulatszámon működnek.  rövidek (jellemzően Suzuki SV, KTM stb)  jóval magasabb már az alapjárati fordulatszámon is, és menet közben is magasabb fordulat kell nekik.

Belső égésű robbanómotor müködésének ábrázolása. És a motorblokk részei. Dugattyú,  henger,  Forgatyúsház, Forgatyúkar, Hajtókar, Szimeringek,  Löket hossz alsó holtpont felső holtpont
Dugatyús motorok felépitése

Minél hosszabb a lökethossz annál kisebb a  fordulatszám. Gondoljunk csak bele, hogy  nem láttunk még  Choppert 16.000 rpm-en forogni.

Suzuki SV 1000 nyomaték és teljesitmény görbe a fordulatszám függvényében. Grafikon
SV 1000 Nyomaték és lóerő görbe a fordulatszám függvényében.

Ugyanakkor, hogy ha megnézünk egy Sor 4 henger elrendezésű karakterisztikát:

Gsxr 1000 K8 motor karakterisztika grafikon. A teljesítmény váltakozását mutatja be a fordulatszám függvényében
GSX-R 1000 K8 motor karakterisztika
Láthatjuk hogy a sor 4-es motor jóval dinamikusabban és egyenletesebben adja le a teljesítményt. Egy V2-es sokkal intenzívebben és hirtelen.
Megoldásti jelent az a motor tuning, hogyha változtatunk a lánckerék méretén. Ezáltal sokkal dinamikusabban használhatóvá tehetjük városban is a motorunkat.
Ugyanakkor nagyon sokszor a négyhengeres motorokat is elszokták áttételezni a nagyobb nyomaték elérése érdekében.
Attól függően, hogy hogyan változtatunk a lánckerék méretezésén, változtathatunk a talajra levitt nyomaték mennyiségén. Fontos megjegyezni hogy nem a főtengely illetve motorblokk nyomatékát növeljük ezáltal meg hanem a talajra levitt teljesítményt, és nyomatékot.

Top speed vs teljesítmény aránya ha motor el van áttételezve

Ha az első lánckerék méretét csökkentjük a hátsóét növeljük ugyanazt az eredményt érjük el,
megnöveljük a leadott nyomatékot és teljesítményt ugyanakkor csökken a végsebesség.
Viszont ha az első lánckerék méretét növeljük és a hátsóét csökkentjük szintén ugyanazt az eredményt érjük el. Ebben az esetben a végsebességet növeljük, viszont csökken a leadott nyomaték.
Tops speed vs teljesítmény. A képen kettő lánckerék látható amit egy lánc köt össze

Miért érdemes változtatni a lánckerék méretén?

  • A gyorsulás javítása: A kissebb első lánckerék használata növeli a motor fordulatszámát a gyorsítás során, ami gyorsabb gyorsulást eredményezhet. Ez különösen előnyös lehet alacsony sebességnél, városi forgalomban vagy off-road terepen,  ez nagyobb nyomatékot biztosít ezáltal jobb gyorsulás érhető el.
  • A végsebesség növelése: A nagyobb első lánckerék használata csökkenti a motor fordulatszámát. A végsebességnél, ami lehetővé teszi a motor számára, hogy elérje a maximális sebességét. Ez hasznos lehet hosszú túrákon vagy autópályán való vezetéskor.
  • A motor karakterisztikájának megváltoztatása: A lánckerék méretének megváltoztatása a motor teljesítménygörbéjét is befolyásolhatja. Például egy kisebb hátsó lánckerék a motort élénkebbé és agilisabbá teheti. Míg egy nagyobb hátsó lánckerék a motort simábbá és nyomatékosabbá teheti.
  • A speciális igényekhez való illeszkedés: A lánckerék méretének megváltoztatása a motorkerékpárt egy adott típusú vezetéshez vagy terephez is illesztheti. Például a motocross motorok gyakran nagyobb hátsó lánckereket használnak a jobb gyorsulás érdekében. Míg a túra motorosok is  gyakran változtatnak a gyári méreteken. A stunt és streetfighterek szintén hatalmas hátsó  lánckereket használnak.

Általában

A leggyakoribb változtatás talán a -1+2, vagy a -1+1. Mikor a motorosok arról beszélnek, hogy hogyan változtatnak akkor az első szám mindig az első lánckerék méretére utal. Pl. -1+2 esetében az első lánckerék fogszáma -1 a gyári értékhez képest, míg a második szám ebben a példában a +2 a hátsó lánckerék méretére utal.

Vegyünk példának egy 1999 évjáratú Ninja ZX-6R motort, aminek a gyári lánckerék mérete 15 elöl és 40 hátul. Ezen, hogy ha motor eláttételezés van csinálva akkor ha -1+1 változtatást csinálunk akkor előre 14-es lánckerék kerül, míg hátra 41.

Első lánckerék motorkerékpárhoz
Első lánckerék
rezgéscsillapító gumival
Hátsó lánckerék
Hátsó lánckerék

Az első lánckerék méretének megváltoztatásakor mindenképpen figyelembe kell venni, hogy ha  csökkentjük az értéket akkor a főtengely fordulatszáma megnő. Ha felfelé változtatunk a főtengely fordulatszám csökken. Könnyen előfordulhat,hogy korábban 6. sebességfokozatban, hogy ha 100 km/h-nál 4.000-es fordulatszámon közlekedtél, a változtatás után, pl ha csökkentettél az első lánckeréken, a fordulatszámod megnő. Ugyan akkora sebesség esetében akár 6.000-re is.

Nagyjából úgy kell kalkulálni, hogy ha  elöl változtatunk 1 fogszámot az annyinak felel meg, mint ha hátul 3-4 fogszámmal változtatnánk. A fenti példaként, hogy ha  -1+2 a változtatás akkor az első lánckerék méret változtatása,  plusz a hátsóé összesen annyi, mint ha hátul +5 vagy +6 lánckereket használnánk.

Változtatásnál mindenképpen oda kell figyelni rá, hogy az új alkatrészek kompatibilisek legyenek a motorkerékpárunkkal. Mindenképp azt javaslom, hogy az első lánckerék legyen rezgéscsillapitó gumival szerelt.

Amiről sokan nem beszélnek, de nem árt tudni.

Mindenképpen azt javaslom hogy ne féljünk kipróbálni. Egyáltalán nem egy drága tuning ez ugyanakkor nagyon nagy plusz élményt adhat a motorozáshoz. Ha változtatunk a lánckerék méretén és olyan irányban változtatunk hogy plusz nyomatékot érjünk el semmiképpen se megszokásból vezessünk. Azt amúgy sem javasolt. Ugyanakkora gyorsítás mellett mint korábban lehet hogy most egy kerékre áll a motor.
Érdemes odafigyelni kanyarokból kigyorsításnál, hirtelen gázadásoknál, és ha utassal közlekedünk. Sokkal könnyebben egy kerékre áll a motorunk és ez ne érjen váratlanul minket. Továbbá kanyarból kifelé haladva sokkal nagyobb nyomatékkal tudunk kigyorsítan. Ezért érdemes odafigyelni hogy nehogy át sorodódjunk a szemközti sávba vagy az árokba.

Tengelytávolság

A fent leírtokon kívül mindenképpen érdemes odafigyelni motor eláttételezés folyamán, hogy a lánckerék méretének megváltoztatásával más hosszúságú láncra lesz szükségünk. Figyeljünk rá hogy a hátsó kerék tengelye ne kerüljön hátrébb, mint ahol gyárilag elhelyezkedik. Mert ha megnő a tengelytávolság romlik a motorkerékpár fordulékonysága és menet tulajdonsága.

Minnél nagyobb a tengelytávolság idézőjelesen annál rosszabban fordul a motor. A gyári értékhez képest csökkenteni tudjuk a tengelytávolságot javítani tudunk a fordulékonyságán.

Vélemény, hozzászólás?