Több különböző típusa van a Kormányszitálás jelenségnek. A kormányszitálás előfordulhat bármelyik motornál. Teljesen mindegy hogy meredek vagy lapos villasszőggel rendelkezik a motor. Ugyanakkor a sportosabb meredek villaszögű motorok hajlamosabbak kormányszitállásra.
Ezt a jelenséget előidézheti műszaki hiba is. De egy nem megfelelő méretű plexi vagy túradoboz is elindíthatja a folyamatot. Túradoboz esetében nem csak a doboz, de a nem megfelelő súlyelosztás is kiválthatja. Mindenképpen ügyelni kell rá, hogy ne legyen a dobozok terhelése úgy elosztva, hogy az egyik oldalon van 30 kg a másik oldalon, meg 2 kg.
Kormányszitálás műszaki hiba miatt
Műszaki hiba esetén, okozhatja kormány csapágy és kerék csapágy probléma is, hogy ha ki van már kopva. De ezeken kívül futómű, sőt akár hátsó rugóstag is okozhatja. Gumit illetően, egy tönkrement gumiabroncs is kiválthatja, de új gumiknál is előfordulhat, főleg, hogy ha nem jól lett kicentirozva a kerék. A gumiabroncs gyártók minden egyes gumit külön- külön mérnek és a gumi oldalán megjelölik a szelep helyét, hogy hol kell elhelyezkednie.
Motorok amik gyárilag hajlamosak a Kormányszitálás -t előidézni
Vannak bizonyos motor típusok amik gyárilag hajlamosak a kormányszitálásra. Ilyen pl a Suzuki GSX-R/GSX 1.000 és SV 650 S/N verzió is, illetve MT 09, de a Kawasaki 636 is akármilyen jó motor, de mindegyik hajlamos a kormányszitálásra, nem is kicsit.
Tipusai
Enyhe vibrálás, libegés
Előfordul az a verziója amikor csak nagyon pici libegés jelentkezik, ami egyre nagyobb és erősebb lesz. Ez egyaránt jó is, meg nem is. Azért jó, mert ha megvan a megfelelő rutinod,hogy felismerd, akkor még tudsz tenni ellene. Ez egy nagyon finom kis vibrálásból indul, ami egyre erősödik, majd már a kormány is enyhe libegést csinál és egyre erősebb lesz.
Ez főleg 130-150 km/h felett jelentkezhet. Amit ilyenkor tehetsz, hogy még VÉLETLENÜL SE GYORSÍTS, ÉS NE TARTSD AZ EDDIGI TEMPÓT. Ne ilyedj meg, ne markolj bele az első fékbe mert ha hirtelen nagyobb súly terhelést kap az első gumi, azonnal át fog váltani drasztikus csapkodásba. Vedd el a gázt, és szépen motorfékkel esetleg nagyon finoman hátsó fékkel rásegítve lassits le és meg fog szűnni a kormányszitálás. Ami fontos, hogy ne várd meg, míg erősen el kezd libegni a kormány.
Hirtelen erős csapkodás
Ez általában út hibákból, adódik mint pl kátyú, meggyűrödött aszfalt, vagy csatornafedlap. A csatornafedlap nyilván nem hiba önmagában de elvégre Magyarországon vagyunk, ismerjük az úthálózatot, talán nincs is olyan település ahol ne lennének megsülyedt csatornafedlapok, na azt már nevezhetjük hibának. Amíg autóval az ilyeneken csak áthajtunk, maximum kicsit szívjuk a fogunkat, addig motorral előfordulhat, és élő is fordul, én már jártam így városban viszonylag nagyobb tempónál, hogy egy megsülyedt csatornafedlapon áthaladva azonnal tanktól tankig erősen csapkodott a kormány.
Egykerék és a kormányszitálás
Most elsősorban nem is azokról az egykerekezésekről beszélünk, amikor felveszed egykerékre és röviddel ez után le is teszed. Az egykerekezés után is felléphet kormányszitálás ha huzamosabb ideig a levegőben van az első kerék és van ideje megállni a levegőben. Amikor földet ér az első kerék, elösször picit megcsúszik. Idő kell neki, mire újra fel tudja venni a szükséges fordulatszámot. Ilyenkor fordulhat elő, hogy hirtelen és tanktól tankig csapkodva beszitál a kormány.
Ha erősen csapkod
Amikor már nagyon erősen csapkod vagy hirtelen egyből erősen elkezd csapkodni a kormány, akkor a leghosszabb amit tehetsz, hogy lassitasz vagy fékezel. Ilyenkor minnél kissebb mértékben kell terhelni az első futóművet és gumit, legjobb, hogy ha teljes gázt adunk, ami a lehető legjobb ha 1-2 másodpercre fel tudod emelni az első kereket a levegőbe. Nem tovább, csak 1-2 másodpercig.
Ami a legjobb a baj elkerülésére ha beszerzünk egy gátlót, más néven kormány lengéscsillapitót. Ez úgy működik, hogy amíg lassú és finom mozgása van a kormánynak, addig nem avatkozik közbe. De mihelyst felgyorsul és hirtelen csapkodni kezd akkor felkeményedik és nem engedi ,,annyira” csapkodni. Egy biztos, hogy amikor tanktól tankig csapkodni kezd, azt akármilyen erős is vagy, nem fogod kézzel megfogni.
A másik amit el kell felejteni, hogy kínai olcsó vagy hamisítványt szereltessünk a motorunkba. Jó a kínai, tésztában, de alkatrészben a wish és temu és társait el kell felejteni. Nemrég történt, hogy Facebookra posztolt egy motoros, hogy ilyen kinait rakatott a motorjába, és egyszer csak kanyar közben gondolt egyet a gátló és beállt. De úgy beállt, hogy a kormányt sem lehetett elfordítani, ami nem túl nagy élmény kanyar közben.
Én is jártam úgy hcsapkodott nekem van utólagos gátló de így is ilyesztő volt🥰
Nem túl bizalomgerjesztő az biztos