Európa egyik vezető navigációs rendszereket forgalmazó cége közzétette legfrissebb forgalmi elemzéseit, amelyek sajnos nem vetnek jó fényt Budapest közlekedési helyzetére. A Magyar Autóklub blogja, az Autósélet a TomTom adatai alapján számolt be arról, hogy 2024ben a fővárosban 46%-kal nőtt a torlódásokban eltöltött idő, ami különösen a belső kerületek forgalmában érezteti hatását. Emiatt a rengeteg dugó miatt, sok kérdés merült fel a budapesti közlekedés javításával kapcsolatban.
TomTom és a budapesti közlekedés.
A T omTom forgalmi adatai szerint Budapest 5 kilométer sugarú belső zónájában az autósok átlagosan évi 110 órát veszítenek a dugókban csúcsidőszakokban. Ezzel szemben Bécsben 95 óra. Prágában 92 óra, Varsóban 90 óra, míg Münchenben mindössze 80 óra az évente torlódásokkal töltött idő. A régióban csupán Bukarestben rosszabb a helyzet, ahol a közlekedőknek átlagosan 150 órát kell számolniuk a forgalmi dugók miatt. Ez a magas szám is mutatja a budapesti közlekedés súlyosságát.
A jelentés arra is rámutat, hogy a tavalyi, európai átlagot meghaladó torlódási növekedés Budapesten részben a 2023-as magas inflációval magyarázható. A szakértők szerint az infláció miatt korábban tapasztalt kényszerű spórolás pl. Az autóhasználat visszafogása átmenetileg javította a forgalmi helyzetet, de 2024-re ez a hatás már nem érvényesült. A nagyobb növekedés értelmezését tovább nehezíti, hogy a TomTom adatai különböző mutatók (torlódási index, átlagsebesség, időveszteség) alapján készülnek, és ezeket időről időre módosítják, ami bizonyos fokú bizonytalanságot okoz.
A Magyar Autóklub szerint a budapesti közlekedési infrastruktúra szinte minden fontos területen elmarad a fejlett európai városokétól, pl. Bécshez vagy Prágához képest. Ezekben a városokban a belső útgyűrűk nagyobb áteresztőképességgel bírnak, és a hídkapacitások is jóval kedvezőbbek. Egyes nyugat-európai városok, például Bécs, London vagy Párizs, hasonló folyószakaszait másfélszer nagyobb hídhálózat jellemzi. A budapesti közlekedés tehát infrastrukturális kihívásokkal küzd.
Külön problémát jelent, hogy Budapest a fejlett városok autómentesítési példáit igyekszik követni, miközben alapvető infrastrukturális lemaradással küzd. A Magyar Autóklub kiemelte, hogy az ilyen intézkedések további torlódásokat eredményezhetnek a jelenlegi helyzetben. Az egyesület részletes szakmai elemzést is készített a budapesti közlekedés témájáról, amely az alábbi linken érhető el: Autóklub. A motorozás örömei mellett ne felejtsük el, hogy remek alternatíva, és elkerülhetőek a dugók egy része.
Motorkerékpár, kerékpár, tömegközlekedés.