Kezdőlap » Rendszámtábla kinek a tulajdona?

Rendszámtábla kinek a tulajdona?

Sokszor merül fel a kérdés, hogy a rendszámtábla kinek a tulajdona? Ennek járunk utána és minden hasznos információt megtalálhatsz amit a rendszámtáblákról tudni érdemes.

Rendszámtábla – állami tulajdon és felhasználási szabályok

Magyarországon a járművek rendszámtáblája nem a magánszemély tulajdona, hanem az államé. Ezt a 326/2011. (XII. 28.) kormányrendelet is rögzíti:

„A rendszámtábla olyan hatósági jelzés, amely a Nyilvántartó tulajdonát képezi”.

A “Nyilvántartó” a gépjármű-nyilvántartásért felelős állami szerv. Korábban a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, jelenleg NISZ Zrt. A jogszabály pontosan kimondja, hogy az állam rendeli meg a táblákat a gyártótól, és a közlekedési igazgatási hatóság (kormányablak) az ügyfélnek adja ki őket. Egyszerűen fogalmazva: a rendszámtáblát az állam „kölcsönzi” a gépkocsihoz, nem pedig a jármű tulajdonosa vásárolja meg és tarthatja meg véglegesen.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor egy autót forgalomba helyeznek, a hatóság (kormányablak) a tulajdonos kérésére kiadja az új, azonosító kombinációt tartalmazó rendszámtáblát. Minden személygépkocsira két tábla jár (elölre és hátulra, kivéve például a motorkerékpárokat, ahol csak hátul van egy azonosító) – ezt a közlekedési szabályok is előírják. A rendszámtáblát mindig az arra kijelölt helyre kell felszerelni; a gépjárműveken elöl és hátul is jól láthatón, vízszintes síkban, a jármű középvonalához igazítva kell elhelyezni.

A rendszámtábla használatára és kezelésére vonatkozóan a tulajdonosnak több kötelezettsége van:

Helyes felszerelés és karbantartás. A rendszámtáblákat nem szabad eltakarni, módosítani vagy rongálni. Mindig tisztán és olvashatóan kell tartani, mivel a rendőrség bármikor ellenőrizheti. Tilos eltávolítani, átfújni, letakarni vagy bármilyen módon eltorzítani a számokat és betűket. Ez bűncselekménynek minősül. A tábla állagának megőrzése is fontos: ha a festék kifakul vagy a tábla megsérül, a jármű üzembentartója köteles azt mielőbb pótoltatni

Rendszámtábla pótlása.

Ha a rendszámtábla eltűnik (pl. elveszik vagy ellopják) vagy annyira megsérül, hogy nem olvasható, a jármű üzembentartója köteles a kormányablaknál pótlási kérelmet benyújtani. A pótlás során – az 326/2011. rendelet szerint – egy adott rendszámtáblát legfeljebb egyszer lehet ugyanazzal a számsorral újragyártatni. Ez azt jelenti, hogy az első pótláskor megkaphatjuk az eredeti azonosítót (harmadik példányként), de ha később ismét gond van a táblával, a következő alkalommal már új számkombinációt ad ki a hatóság. (Ez az úgynevezett utángyártás lehetőségét szabályozza ez a jogszabály.) A pótlás általában az eredeti forgalmi engedély bemutatásával és az igazgatási díj megfizetésével jár.

Leadási kötelezettség kivonás esetén.

Amikor a gépjárművet végleg kivonják a forgalomból (például selejtezéskor, vagy tulajdonosváltás nélkül export esetén), a hatóság megköveteli a rendszámtáblák visszaadását. A jogszabály szerint a kivonásról szóló határozat véglegessé válásától számított öt napon belül az üzembentartónak le kell adnia az elöl és hátul kiadott tábla-párt a kormányablaknál. Ezzel egyidejűleg a forgalmi engedélyt is be kell szolgáltatni. E kötelezettség elmulasztása esetén a hatóság intézkedhet, de ha az ügyfél önként adta le a táblát a határozat véglegessé válása előtt, akkor a leadás napjától számítják a kivonás időtartamát.

Különleges rendszámtáblák.

Egyes járművek (pl. különleges szolgálati autók, veteránok, „p” és „sp” gyakorló rendszámok stb.) speciális rendszámot kaphatnak. Ezek használatára és visszavonására szigorú szabályok vonatkoznak. Például ha valaki jogosulatlanul adja át a gyakorló rendszámot, vagy szabálytalan az indítási napló vezetése, a „P” vagy „SP” jelű táblát a hatóság ideiglenesen bevonhatja, és a visszavonás idejére a rendszámokat le kell adni. (Ezek részletes szabályai a kormányrendelet 105–106.§-aiban találhatók.)

A rendszámtábla tehát végig a jármű jogi sorsát követi: ha a jármű új tulajdonoshoz kerül, az új üzembentartó veszi át használatát, és ha a jármű forgalomból teljesen kivonásra kerül, a táblát az állam bevonja. A bevont, leadott rendszámtáblákat a hatóság három év után selejtezi, megsemmisítéséről pedig a Nyilvántartó gondoskodik. Különleges esetben – ha az üzembentartó igazolja, hogy a gépjármű ismét forgalomba helyezhető – egyetlen alkalommal ugyanazzal a karakter-kombinációval ismét kérhető utángyártás.

Összefoglalva: Magyarországon a rendszámtábla állami tulajdon, a gépjárművet lajstromozó hatóság biztosítja és adja ki azt a tulajdonosnak. A jármű üzembentartója csak az engedéllyel kapott táblát használhatja, köteles gondoskodni annak szabályszerű alkalmazásáról és pótlásáról, és ha a járművet kivonják a forgalomból, a táblákat vissza kell adnia. Ezeket a szabályokat a közlekedési adminisztrációról szóló 326/2011. (XII. 28.) kormányrendelet tartalmazza.

Források: 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 53. § (1) bekezdése és kapcsolódó rendelkezései; valamint a közúti forgalmi engedélyekre vonatkozó szabályok összefoglalása (Wikipédia). (Ezekben a forrásokban szerepelnek a rendszámtáblák állami tulajdonát és az üzemeltetésével kapcsolatos kötelezettségeket részletesen szabályozó jogszabályi előírások.)

Vélemény, hozzászólás?